Komentář: Bojí se snad Google masivního rozšíření svých brýlí?

0

Google Glass jsou v dnešní době pro mnohé vysněnou hračkou. Přesto je Google v minulosti poskytl jen vybraným lidem a do prodeje se taktéž nežene. Bojí se snad výrobce masivního rozšíření brýlí, nebo čeká na tu správnou příležitost? Šance se však může chopit konkurence a nasytit tak hladový trh.

google-glass

Určitě jste zaregistrovali, že Google své chytré brýle prodával naposled nedávno. V prodeji však byly pouze jediný den, navíc počet kusů byl omezen. Podmínkou byla mimo jiné americká adresa a věk minimálně 18 let. Cena zůstala stejná, jako v minulosti, tedy v přepočtu asi 30 000 korun. Avšak oproti prvnímu prodeji přidal výrobce také obroučky a tmavá skla.

Krok je to pochopitelný, ale možná ne úplně šťastný. Je vidět, že Google chce dostat do masivního prodeje zřejmě až svou finální verzi. Ta by měla být od edice Explorer výrazně levnější a dostupná i v dalších zemích. Na vývoji a inovacích brýlí stále pracuje tým Google X, který má na svědomí i jiné futuristické projekty.

Nedávno byla vydána aktualizace na Android 4.4, díky které se tedy brýle dočkají nejnovější verze Androidu. Přinést by měla hlavně stabilitu a větší výdrž, což určitě všichni ocení. Na druhou stranu odebere videohovory. To je nezvyklé. Nicméně podle Googlu je využívala jen zanedbatelná část uživatelů.

Během toho, co Google stále inovuje, pracuje na stejném projektu také konkurence. Právě brýle od Samsungu – Gear Glass mohou využít situace. Dočkat bychom se jich mohli už v letošním roce. Dokazuje to žádost o patent podaná Samsungem u korejských úřadů.

gear glass

 

Je pravděpodobné, že se Samsung pustí přímo do masivního prodeje. Jak už bylo zmíněno, na zařízení jako je Google Glass čeká stále obrovské množství lidí. Rozhodovat však bude samozřejmě cena a parametry. V takovém případě bude Google donucen jednat. Jinak hrozí, že přijde o nezanedbatelné zisky. Do hry však může vstoupit i jiný výrobce, třeba LG.

Uvidíme tedy, kam se dění okolo chytrých brýlí a podobných zařízení posune. Mohlo by se zdát, že zatímco Google vsází na kvalitu, Samsung bude chtít své zařízení prodat co nejvíce lidem, ať už bude svou kvalitou kdekoli. Tak tomu však není. Google je v tuto chvíli krok napřed a proto si může dovolit inovovat a zároveň tak být před konkurencí. Stále však jde o byznys. Je také otázkou, i kdyby Samsung začal s prodeje svých brýlí první, kolik potenciálních uživatelů by si raději počkalo právě na Google Glass.

Nemá cenu však předbíhat dění. Můžeme jen sledovat, kam se situace posune a kdo z ní dokáže vytěžit co nejvíce.

Samotné brýle jsou však ohroženy nejen obavami, ale také do značné míry právními předpisy. Zejména jde o narušení soukromí. Některé společnosti v USA dokonce zakázali používání brýlí ve svých podnicích. Podle právních předpisů jsou zřejmě nelegální na území Ruska a Ukrajiny.

A nakonec, ony obavy nejsou tak daleko od pravdy. Čistě teoreticky by mohly být brýle zneužity samotným Googlem, ten totiž má brýle pod kontrolou. A to samozřejmě i poté, kdy si je zákazník zakoupí. Ukazují to smluvní podmínky:  „Nesmíte prodávat, půjčovat, převádět, nebo dávat zařízení žádné jiné osobě. Pokud prodáte, půjčíte, převedete, nebo dáte zařízení jiné osobě bez oprávnění od společnosti Google, Google si vyhrazuje právo deaktivovat zařízení a vy, ani neoprávněná osoba využívající zařízení, nebudete mít nárok na vrácení peněz, poskytnutí podpory nebo záruky na výrobek.“ – zdroj

Při koupi tedy bude nejen nutné zvážit, kde všude budeme moci brýle využít, protože zdaleka ne každý bude jejich přítomnost akceptovat.