Ball Runner: jednoduchá infinite runner hra a rozhovor s vývojářem

2

uvodni

Dnes přinášíme hru začínajícího českého vývojáře, kterého možná znáte pod jménem Jan Šimon, alias „Simen“ a programování mobilních aplikací se věnuje už dva roky. Prozatím v obchodě Play nabízí pouze jednu hru – Ball Runner.

Ball Runner je zajímavou variantou her typu „nekonečný běh.“ Tak jako u ostatních podobných her, i tady je jediným smyslem přežít a dostat se co nejdál, tedy nasbírat nejvyšší počet bodů. To všechno v poměrně příjemném grafickém zpracování.

Jako obvykle se hra ovládá gesty. V tomto případě ve dvou směrech, tedy nahoru a dolů, kdy první varianta představuje skok a druhá skluz. Díky těmto pohybům pak musíte uhýbat překážkám v podobě černých čtverců. Přestože to vypadá velmi jednoduše, opak je pravdou. Navíc autor si s hrou pohrál a každých dosažených 50 bodů se zvyšuje rychlost.

Ball Runner je zajímavou alternativou, jak trávit nudné chvíle a zabavit se. Ovšem vývojář chystá i další hry. O tom všem se zmínil v našem rozhovoru.

Jak jste se dostal k programování aplikací pro Android?

Od dětství mne fascinovala elektronika. Rozebírání starých rádií, televizorů a jiné elektroniky. Většinou jsem jí však nevrátil do původního stavu :-). Při studiu na vysoké škole jsem se začal více zajímat o programování jednočipových procesorů. Vždy mne lákalo programování elektronických zařízení, která se nějakým způsobem připojí k PC a kód se zkompiluje přímo pro ně. Po letech na vysoké škole se můj zájem o elektroniku vytratil a díky kamarádovi jsem objevil kouzlo programování pro Android. Zpočátku jsem programoval v nativním kódu a po čase jsem se dal na programování her.

A podle čeho jste se učil programovat právě pro Andoid?

S programováním jsem začal z internetu a ze školy. První programovací jazyk, se kterým jsem se setkal byl jazyk „html“. Programování pro Android bylo z vlastní iniciativy (neučil jsem se ani ve škole ani od někoho jiného). Nejvíce mi pomohl youtube.com a google.com. Dle mého názoru videa a tutoriály, které jsou zde k dispozici, jsou tou nejrychlejší cestou, jak se naučit programovat. Při programování v začátcích se vyskytne mnoho problémů, ovšem někdo kdysi řekl: „Není problém, který by už někdo nevyřešil“. Na googlu lze opravdu najít vše.

Pokud se nepletu, Ball Runner je vaše první hra v obchodu Play, jak vás napadlo vytvořit právě takový koncept? Inspiroval vás třeba Flappy Bird?

Super otázka. Flappy Bird byl rozhodně jednou z věcí, která mne inspirovala a jak někteří poznají rozhodně ne jedinou. Ovšem tento projekt měl trošku jiný smysl. Ze všech stran se ke mně dostávala informace o tom, jak má být první hra co nejvíce jednoduchá a minimalistická. Jsem ten typ člověka, co chce mít vše, co možná nejvíce vyšperkované, než se to dostane mezi lidi. Tak se stalo, že mám několik projektů, které jsou nedokončené nebo příliš veliké a trvalo by několik let je dodělat. Tentokrát jsem si řekl, že udělám co možná nejjednodušší hru, u které vyzdvihnu to, co mi jde nejlépe a pokusím se jí publikovat co nejdříve.

Zajímavé. Říkáte, že máte nedokončené projekty, které by trvalo dokončit několik let, můžete nám nějaký takový nastínit? A kolik času vám celkově zabralo vytvoření hry Ball Runner?

Jeden z největších projektů, které jsem doposud vytvořil bylo RPG pro Android. Hra je vytvořená ve 3D a obsahuje mimo jiné hlavní charakter, nepřátele a mapu (obsahující stromy, nějaký ten rybník, trávu, hory a jedno město). Nejvíce jsem si pohrál s animací hlavní postavy a s ovládáním pro mobilní zařízení. Postava umí běhat, skákat a naklánět se při běhání do stran. Bohužel vybrat si tento žánr je prakticky nemožné pro indie developera. Vytvořit dostatečný obsah do hry od mečů, kouzel, až k zajímavým questům zabere opravdu roky. Na druhou stranu mi tento koncept rozšířil obzory a naučil mě mnohým technikám tvorby her.

Ball Runner jsem vytvořil přibližně za měsíc a půl při práci. Skrývá se za ním však dvouleté učení vývoje her.

Pro zpestření. Ball Runner je poměrně těžká hra a určitě jste ji jako autor hrál, jaké bylo vaše nejlepší skóre?

Jsem rád, že se mi podařilo vytvořit obtížnou hru. Málokdo si dokáže představit, jak složité je, vytvořit hru opravdu náročnou. Ve hře je možnost prohlédnout si skóre ostatních hráčů pomocí Google Leaderboards. Mé nejlepší skóre je 170 a kamarád drží první místo s 509 body. Chtěl jsem zároveň vytvořit malý experiment, takže při dosáhnutí dalších padesáti bodů se rychlost kostek nepatrně zvýší. Byl jsem zvědavý, čeho je možné dosáhnout a výsledek mě velmi potěšil.

Ano, také myslím, že výsledek stojí za to. Nepochybně plánujete i nějaké nové projekty do budoucna. Na co se můžeme těšit?

Určitě se chci věnovat tvorbě her i nadále. Myslím, že budoucnost je v hrách, které využívají lépe potenciál mobilního zařízení. Ať už se jedná o akcelerometr, gyroskop nebo GPS a Google Maps. Z designového hlediska se budu ubírat podobným směrem, jako je má první hra. Tento styl mi vyhovuje a chtěl bych ho dále rozvíjet. Dále mám v hlavě malý plán na projekt využívající právě Google Maps. Uvidíme, jak se s tím poperu. Ve velké většině případů projekty skončí úplně jinak, než člověk zprvu plánoval.

To máte samozřejmě pravdu. Můžete nějaký projekt přiblížit konkrétně?

Můj další projekt bude obdoba hry Flappy Bird, ovšem tentokrát bude muset hráč ovládat hru pomocí gyroskopu. Zároveň chci vyzkoušet nové animační možnosti, ke kterým jsem se nedávno dostal. Doufám, že se mi hra povede vytvořit opět o něco náročnější oproti předchozí. Reklama bude tvořena jiným způsobem tak, aby méně kazila dojem ze hry. Nakonec se zaměřím na lepší analýzu hry. Je velice důležité zjistit, ve který moment hráč hru vypne nebo jak dlouho ji hraje. Dál už prozrazovat nebudu. Brzy si hru budete moci zahrát sami ;-).

swing

Jdete zajímavou cestou, když chcete vytvořit ještě náročnější hru. Nebojíte se třeba toho, že až příliš náročná hra může hráče spíše odradit?

Domnívám se, že takto jednoduché hry a zvláště pak hry typu infinite runner (nekonečný běh) jsou zábavné pro jejich soutěživost. Myslím, že předhánět se s přáteli o jednotky bodů je zajímavější a časově méně náročné, než se předhánět o tisíce bodů. V budoucnu bych rád vyzkoušel i levelovací systém, ten je náročnější na složitost a dobu vývoje.

Uvažoval jste někdy o rozšíření svých aplikací také na iOS?

Ano. Bohužel k publikaci aplikace pro platformu iOS je potřeba několik věcí. MAC vybavený stejným programovacím prostředím, iPhone (vcelku jedno který pro testování a kompilování aplikace) a developerský iOS účet. Dohromady se finančně dostaneme na zajímavé částky, které si zatím nemohu dovolit. Přemýšlím ovšem i o platformě Windows Mobile, která je na tom z tohoto hlediska podstatně lépe.

Věřím, že v budoucnu se Vám to podaří. Určitě jste začal programovat aplikace s nějakou představou, možná i snem. Naplňuje se zatím Vaše očekávání?

Zpočátku mě zaujalo programování pro telefony. Mít aplikaci v kapse je prostě super. Po všech možných prototypech, které jsem vytvořil jsem zatoužil mít konečně hotovou aplikaci. Publikováním první hry se splnil jeden menší sen. Větší sen je vytvořit z koníčku něco, co by mne v budoucnu mohlo živit. Všem budoucím vývojářům bych vřele doporučil nezastavit se u překážek, vytvářet své první aplikace jednoduché a posílat je do obchodu co nejdříve.


logo-app
App Name
SimenArts
Free   
qrcode-app

  • Guest

    já jsem nad míru spokojená,Jako pecka, zkuste se podívat na .multybazar.eu

  • Inzertní portál Multybaza. eu

    já jsem nad míru spokojená,Jako pecka, zkuste se podívat na http://www.multybazar.eu