Štědrý den 2012 v řeči čísel

0

Vánoce jsou každoročně velkou zkouškou pro všechny naše operátory. Doby, kdy dominovaly klasické pohledy jsou již dávno minulostí, lidé raději vsází na krátké textové zprávy SMS, obrázkové zprávy MMS a nebo klasické volání. V České republice byly vždy dominantní složkou SMS zprávy. I tento rok si svůj prim drží, jejich celkový podíl oproti minulým rokům však znatelně klesá.

Každoročně se operátoři předhánějí ve statistických údajích a ukazují. Proto jsme si pro Vás dnes přichystali sesumírované údaje od všech operátorů pro větší přehlednost.

T-Mobile

U T-Mobile zaznamenalo obrovský rozmach posílání obrázkových zpráv neboli MMS. Ty jsou pro tento rok skokany roku, což také uvidíte v následující statistice. Celkový provoz na Štědrý den u T-Mobile oproti minulým rokům mírně stoupl, a to konkrétně o necelá 4 %. Hovory v síti T-Mobile klesly o 3 %. Hitem i nadále zůstávají SMS zprávy, celkově se jich poslalo 26,3 milionu. I když se toto číslo jeví jako obrovské, přesto to pro operátora znamená meziroční pokles o 4 %. Jak jsme již uvedli, skokanem roku jsou MMS zprávy, kterých bylo na Štědrý den rozesláno celých 336 577. I když se jedná o mnohem menší číslo než u SMS zpráv, jedná se o meziroční nárůst o celých 21 %. Datový provoz se o svátcích oproti minulému roku zvýšil o celý 110%, což má za následek masivní kampaň operátorů na rozmach chytrých telefonů s přístupem na internet. Téměř každé tarifní zvýhodnění totiž ukrývá balíček s určitým počtem volných MB na surfování.

Pokud Vás zajímá, jaký čas byl pro odeslání SMS nejrušnější a kdy se tedy data centra operátora nejvíce zapotili, vězte, že se jedná o čas v rozmezí od 12:30 do 13:30, kdy SMS centrum muselo zpracovat téměř 2,4 milionů zpráv. Každou minutu tak SMS centrum zpracovalo 40 000 zpráv. Nejrušnější bylo období od tři čtvrtě na jednu do jedné hodiny odpoledne, kdy SMS centrum zpracovalo rovných 609 000 zpráv.

V případě multimediálních zpráv byla špičkou také stejná čtvrthodina, jako je tomu v případě SMS zpráv. Od 12:45 do 13:00 MMS centrum zpracovalo celých 7 000 zpráv. I v minulém roce T-Mobile zaznamenal obrovský rozmach MMS zpráv oproti roku 2010 a to o celých 18%. I když je cena za jednu MMS opravdu vysoká, lidé přicházejí obrázkovým zprávám  na chuť. Je to podobná situace jako v případě datování. I MMS často bývají jako balíčky v kdejakém tarifním zvýhodnění, Vánoce jsou tedy nejlepší dobou, kdy tohoto zvýhodnění využít.

Nyní se pojďme podívat na celkovou statistiku dostupnou od operátora T-Mobile: 

Hovory: 16  247 000 (meziroční změna: – 2,9 %)

SMS: 26  283 000 (meziroční změna: – 3,1 %)

MMS:  337 000 (meziroční změna: + 24,9 %)

O2

Během Štědrého dne odeslali zákazníci O2 o celý milion textových zpráv více než loňský rok, a to konkrétně 25 200 000. Největší nápor na odeslané SMS zaznamenalo SMS centrum O2 mezi 11. a 12. hodinou dopoledne, kdy bylo SMS centrem zprostředkováno neuvěřitelných 2,5 milionu SMS zpráv. Pokud se podíváme zpět do minulosti O2, zjistíme, že i když minulý rok byl počet odeslaných SMS vyšší, předcházející roky byl počet zhruba srovnatelné s tím letošním. Nedá se tedy říct, že by SMS zprávy u zákazníků O2 zaznamenávali nějaký hrubší pokles.

I hovory jsou v síti O2 velmi oblíbené. Během Štědrého dne se uskutečnilo 14 700 000 jednotlivých hovorů. Pro volání byl podle zákazníků nejpřívětivější čas mezi 10. a 11. hodinou, kdy se uskutečnilo více než 1 500 000 jednotlivých hovorů. Oproti minulým rokům však lze i zde vidět znatelný pokles. V obou předcházejících letech byl počet hovorů zhruba o 3 000 000 větší. Podobný počet uskutečněných hovorů jako v letošním roce byl rok 2007, kdy se uskutečnilo jen o pár tisíc hovorů méně.

Stejně jako u T-Mobile, tak i u O2 zaznamenávají obrovský rozmach obrázkové zprávy MMS. Síť O2 na Štědrý den zpracovala více než 333 000 multimediálních zpráv, což je téměř 50% (!) nárůst oproti předcházejícímu roku. Nejvíce frekventovaným časem na posílání MMS zpráv byl čas 9:56, kdy bylo v jedinou minutu odesláno 616 MMS zpráv. Jinak nejoblíbenější čas pro odeslání MMSky byl stejně jako v případě SMS zpráv od 11. do 12. hodiny.

Nyní se pojďme podívat na celkovou statistiku dostupnou od operátora O2: 

Hovory: 14  700 000 (meziroční změna: – 19%)

SMS: 25 200 000 (meziroční změna: + 3,8 %)

MMS:  333 000 (meziroční změna: + téměř 50 %)

Vodafone

Vodafone překvapil jedním rekordním číslem, jinak se jeho statistické údaje moc oproti předcházejícím rokům neliší. Pojďme se na ně podívat.

Hovorů mobilní operátor Vodafone propojil téměř 7 300 000, což znamená meziroční pokles 7 % a oproti roku 2010 jde o 5,2% pokles. U Vodafone se projevili jeho nové tarify, o kterých jsme Vás informovali, díky kterým zákazník získá určitý počet volných jednotek do zahraničí. Nejvíce se to projevilo pro volání do zemích jako je Slovensko, Ukrajina a Německo. Špička byla pro volání v síti Vodafone v dopoledních hodinách, a to konkrétně v 10 hodin.

V čem ale Vodafone získal ono rekordní číslo? Vzhledem k předcházejícím odstavcům Vás asi moc nepřekvapí, když Vám sdělíme, že ono rekordní číslo operátor zaznamenal v počtu odeslaných MMS zpráv. Oproti minulému roku se jich poslalo o více než 30 % více, a to celkem 170 000. Špička nastala v 1 hodinu odpoledne.

Co se týče SMS zpráv, těch se letos u Vodafone poslalo celkem 17 200 000.  Oproti předcházejícímu roku se jedná o nárůst 1 %, oproti roku 2010 to však znamená 7% pokles. Přesto SMS zprávy patří mezi největší tahouny.

Nyní se pojďme podívat na celkovou statistiku dostupnou od operátora Vodafone: 

Hovory: 7  300 000 (meziroční změna: – 7 %)

SMS: 17 200 000 (meziroční změna: + 1 %)

MMS:  170 000 (meziroční změna: + 30 %)

Závěr

Počet odeslaných MMS zpráv o letošním Štědrém dni je celkem překvapivý. Ve všech 3 případech se jedná o nárůst o několik desítek procent, v případě O2 je nárůst dokonce téměř 50%. Kdo si tedy myslel, že MMS zprávy patří do starého železa a že byly vystřídány sociálními sítěmi v podobě Facebooku, Instagramu nebo třeba Viberu, mýlil se. Nejčastější formou vánočního přání byly stále SMS, i když jsou až na výjimku v podobě Vodafone meziročně na ústupu.

Co říci závěrem? Z čísel je jasné, že nejvíce napilno měl tento rok T-Mobile, který ve všech třech kategorií ,,porazil“ svoji konkurenci. Nezbývá, než si počkat na Silvestr, po kterém si opět uděláme přehledné sesumírování odeslaných MMS, SMS a uskutečněných hovorů. I ten je totiž pro operátory velkou zkouškou jejich systémů.