Zápisky iPhonisty přecházejícího na Android: Může Android iOS porazit?

27

Prázdniny se nám poměrně rychle přehoupli do druhé poloviny a máme tady zase neděli, což znamená další díl ze seriálu ‚Zápisky iPhonisty přecházejícího na Android‘, který na svém blogu píše a dovoluje nám jej přebírat Jakub Drahokupil, neboli @jakubdr. Tentokráte s podtitulem „Může Android iOS porazit“.

Po zhruba dvou týdnech používání Androidu poté, co jsem tři roky používal iPhone 3G, musím říct, že chápu, co lidé na Androidu vidí. Souběžně s telefonem Nexus S používám iPad, takže mám prakticky každodenní srovnání odlišností obou platforem. Troufnu si tvrdit, že Android má potenciál porazit iOS. Bohužel však zatím hodně promarněný (a to i přesto, že Android v počtu aktivací porazil iOS).

Na rozdíl od iOS totiž Android působí jako plný počítač. Přijde-li mi e-mailem dokument zabalený v .zip, uložím si jej na „disk“, stáhnu z Android Marketu rozbalovací program, rozbalím, upravím v Docs To Go a pošlu zpět e-mailem či uploaduji na firemní server. Toto všechno mohu udělat na telefonu a relativně pohodlně. Na iOS bych toto mohl udělat sice také, ale dost obskurní cestou: nejprve bych musel soubor z Mailu odeslat do aplikace, která umí zip rozbalit, odtud následně do aplikace, která umí daný soubor upravit a odtud následně do aplikace, která jej umí odeslat e-mailem. Na firemní server bych neměl vůbec šanci ten soubor uploadovat. Toto přehazování (resp. kopírování) souboru jako horký brambor je zásadní nevýhoda iOS a nechápu, že Apple neudělá sdílené storage pro dokumenty podobně, jako je sdílené storage pro fotky, kam mohou přístupovat všechny aplikace. Pokud vím, tak iCloud tento problém neřeší. Stále bude jeden soubor „roztahaný“ po více aplikacích. Android při těchto „operacích“ působí přirozeněji a logičtěji (resp. tak, jak je počítačem odkojený uživatel zvyklý).

Proto mě mrzí nedostatky Androidu, protože potenciál porazit iOS nejen v počtu aktivací, ale také v použitelnosti zařízení určitě má. Přitom řada z nich jsou „prkotiny“. Zdůrazňuji také, že celý článek (a vůbec tento seriál) je z principu subjektivní a jedná se jen o moje dojmy a názory.

Pěkný článek o tom, jaké kotvy táhnou Android ke dnu, sepsal Karel_B. Dal jsem tedy dohromady pár návrhů, jak si myslím že by Google mohl relativně snadno Karlem sepsané a další mnou odpozorované nedostatky vyřešit:

Fragmentace

Hlavním nedostatkem je fragmentace Androidu, a to jak HW, tak SW. Tato fragmentace znamená zásadní nedostatky v použitelnosti. Android se dost často nasazuje na lowend telefony, jejichž interní paměť je sotva 150 MB. Do těchto 150 MB musíte vměstnat veškeré kontakty, e-maily, SMS a aplikace, které na kartu nejdou (pokud si telefon nerootnete). To zásadně degraduje použitelnost Androidu. SW fragmentace je snad ještě horší (viz oficiální graf Google za červen 2011 níže). Ačkoliv Gingerbread je k dispozici dlouhou dobu, výrobci telefonů jej uvoňují pouze pomalu a to jen pro některé své modely. Tím jde opět použitelnost do kytek, neboť vývojáři aplikací musejí počítat se zpětnou SW kompatibilitou, což znamená, že nové funkce a API volání, které jim umožňuje nová verze Androidu, implementují také se zpožděním, jelikož řada uživatelů používá stále starší verze Androidu.

Řešení: Stanovit požadavek na minimální velikost interního storage, oddělit nadstavby výrobců telefonu od jádra systému, stanovit minimální délku podpory telefonu (2 roky).

Fragmentace

Chabá použitelnost stock Androidu

Stock Android (i Gingerbread) je prakticky nepoužitelný. Chce-li člověk alespoň nějaké základní funkce, je vyloženě nucen si systém dodělat pomocí nových Launcherů, pluginů do nich atd. Tohle samozřejmě řadu zájemců o telefony neopatřené nadstavbami výrobců odrazuje. Stock Android je totiž dost holý a strohý. V případě Androidu se customizace rovná dokupování a stahování požadovaných funkcí. Daleko vhodnější by bylo, kdyby základní funkce měl stock Android již v sobě a uživatel si je mohl jenom nastavit.

Řešení: Vylepšit out-of-the box použitelnost o základní a nastavitelné funkce (možnost volby notifikací, SMS aplikaci, která umí pokročilejší funkce jako čtení .vcf, konverzace atd.).

Slabá propojenost s cloudem

Ačkoliv je Google internetovým gigantem, propojenost Androidu s cloudem je poměrně slabá. Samozřejmě e-maily, kontakty a další základní věci se s Google účtem synchronizují, ale to je všechno. Apple momentálně přichází se službou iCloud, která kromě výše uvedeného bude umět iOS zařízení i zálohovat over the air. A zálohou se zde myslejí data aplikací třetích stran. Na Androidu bez rootu žádná záloha aplikací třetích stran není možná a i s rootem je použití zálohovacích aplikací jako drbat se levou nohou za pravým uchem.

Řešení: Uživatelsky nastavitelné (tzn. možnost zvolit, jaká data jakých aplikací zálohovat, jak často a kdy s podmínkou, zda jen v případě, když je telefon na WiFi nebo zda i na 3G) pravidelné zálohy dat aplikací i třetích stran do Google cloudu omezené např. na 5 GB s tím, že si uživatel bude moci zvolit, zda staré zálohy mazat automaticky či ručně.

Stanovení jednotné logiky ovládání

V současnosti si vývojáři aplikací HW tlačítka (především tlačítko zpět) vykládají po svém. V některé aplikaci to znamená její ukončení, v některé to znamená o krok zpět, v některé to znamená přechod na předchozí aplikaci. Logicky to tím pádem uživatele mate a ti nikdy přesně neví, co systém udělá (což je snad nejhorší prohřešek vůči použitelnosti – nevědět, co se stane, když něco stisknete).

Řešení: Stanovit natvrdo funkcionalitu základních HW tlačítek s tím, že bude možné si danou konkrétní aplikaci ručně přenastavit (tedy ne aby vývojář rozhodoval, co se mu zdá lepší).

Nedůvěryhodnost aplikací z Android Marketu

Zatímco iOS poměrně tvrdě svůj AppStore kontroluje, čímž přispívá k bezpečnosti, Android Market nic takového nedělá, Google reaguje zpravidla retroaktivně (tedy až po zjištění, že je nějaká aplikace závadná, ji stáhne). Přitom by stačilo, aby aplikace, kterou vývojář nahraje na Android Market, projela automatickou kontrolou na nejčastější trojany ohrožující uživatele Androidů, případně aby se automaticky proskenovala aplikace na informace o tom, kam se data o tom, jak uživatel danou aplikaci využívá, odesílají, a tuto informaci aby Android Market uživateli zobrazil. Odhalily by se tak nejen trojany, ale také aplikace, které shromažďují data o uživatelích a dále je např. prodávají. Proč by antivirovou kontrolu měl dělat uživatel a proč ji nedělat přímo na Android Marketu?

Řešení: Automatická kontrola aplikací na trojany přímo na Android Marketu

Snadno upirátitelné aplikace

Chcete-li upirátit aplikaci pro Android, jediné, co stačí, je stáhnout z pirátských diskusních fór „cracknutý“ .apk soubor dané aplikace a pak už ji pomocí jednoho z installerů z Android Marketu snadno nainstalujete. Nemusíte nic rootovat, nic řešit. Právě toto způsobuje, že vývojáři se s placenými kvalitními aplikacemi na Android Market moc nehrnou a proč radši vyvíjejí pro iOS. Zároveň toto způsobuje, že vývojáři raději volí raději aplikace zdarma, ale s reklamami (méně lidí upirátí aplikaci zdarma a je zde šance, že reklamy uvidí a že nebude mít Adblock, pro který již je root potřeba).

Řešení: DRM pro jednotlivé aplikace, nepovolit instalaci aplikací bez DRM

A příště zase o tom, co by se mi líbilo, kdyby udělal Apple lépe a tím se znovu dostal do vedení.

Nakonec Vás ještě prosím, než začněte diskutovat, uvědomte si, že jde pouze o subjektivní názory a hlavně, že jste chytří lidé, kteří jsou schopni konstruktivní, neovečkosvké kritiky a to jak ze strany iOS tak i Androidích příznivců.

Zdroj (se svolením autora): blog.jakubdr

27 KOMENTÁŘE

  1. no k té DRM ochraně- ona i existuje, a je jen na vývojářích, jestli ji chtějí použít nebo ne… třeba takový Shell 3D co půl hodiny kontroluje, jestli je to platná zakoupená licence z Marketu, a když ne, tak se jednoduše uzamkne a nejde používat a pro jeho znovusprovoznění je třeba znalost terminalu 🙂 a viděl jsem to i u více aplikaci a taky u her od gameloftu (ale tam to bylo spíše o haluzi při stahování dat přes wifi)

  2. No, ta DRM ochrana ta by mi dala… Jako sice sou ty aplikace levný, ale jako i tak nemůžu si dovolit v dnešním světě utrácet za aplikace.. Krom toho, co je zrovna Tobě do vývojářů ? Nebo si i ty vývojář, jestli se mohu zeptat ? Ještě DRM ochrana u androidu apps… To by mě ale vážně z toho… :-/

  3. Ako developer mozem len potvrdit slova v odstavci „Snadno upirátitelné aplikace“. DRM si sice mozem spravit, ale co z toho, ked vysledny subor je stale len jar-ko. Par dni s dekompilerom a deobfuscatorom a DRM je fuc. Potom sa app uz veselo taha z warez serverov. Problem je to, ze je povolena instalacia z file-ov. Samozrejme vdaka tomu sa Android tak rozsiril. Upiratit app je jednoduchsie ako na Symbiane a to je uz co povedat. Inak tiez uz robim len free verzie app s reklamou, ziadne platene verzie. Nema to zmysel. Moju hru Connectoo si oficialne kupilo nieco cez 500 ludi, pritom Flurry.com mi ukazuje pocet instalacii nad 83000. Ostatne apps maju podobne statistiky, aj ked nie az tak krute. Tiez som zacal s portovanim apps a hier na iOS. Mozno nie je tak rozsirena ako Android, ale ludia su zvyknuti za apps platit.

  4. Já nechápu to neustálé omílání „fragmentace a roztříštěnosti“ Androidu oproti iOS. Už je to jak nějaká mantra, přitom je to úplný NESMYSL!!!!

    Android přece má svůj „IPhone“, jmenuje se Nexus S (dokonce autor ho má, o to parodičtější je jeho názor). Už ted se ví, že bude ugrade i na Android 4, takže podpora naprosto stejná.

    No a že se můžou lidi vybrat z desítek jiných verzí? A kde je jako problém? Pokud se podíváte na ten graf, tak, 98% zařízení má verzi 2.1 a vyšší,. tj. nesetkáte se s programem, který by neběžel! Já mám verzi 2.2 a naprosto nic mě nenutí jít na verzi 2.3 i když je k dispozici, nemám důvod.

    A nějaká povinnost updatu.. Jako k smíchu. Já si ted koupím Android phone za 5000, za rok a pul nový, za rok a pul nový a budu mít téměř 5let pořád teelfon v záruce a teprve po zaplacení toho 3tího telefonu se dostanu na cenu Iphonu, který za těch 5let bude šrot minimálně kvůli odejíté baterce…

    • Například Android 2.3 umožuje developerům přidat volání, aby se data aplikace zálohovala na servery. Bohužel vývojáře nic nenutí, aby to implementovali, protože většina uživatelů ma verzi 2.2 a nižší.

      Vidíte a někdo má telefon třeba průměrně 2 až 3 roky. Tedy standardní délka podpory aktualizacemi např. u Apple. U ostatních výrobců, zejména HTC, člověk ani neví. jestli bude mít upgrade na Gingerbread u sotva rok starého telefonu.

      • O te moznosti zalohovani dat aplikace na servery jsem nevedel. Na jake servery to ovsem zalohuje? Nabizi na to google nejake uloziste napojene na market?

          • Aha, tak aspon je to na dobre ceste. Myslim si ze to je featura kterou google do androidu drive nebo pozdeji prida a bude to dostupne i pro bfu. Zatim je rozumna alternativa Titanium backup se zalohou na Dropbox.

      • No jenže tomu vývojáři přibývají den co den tisíce (spíš desítky tisíc) uživatelů a potenciálních zákazníků, kteří už tu verzi 2.3 mají, takže tohle opravdu řešit nemusí.

        Já teda opravdu spíš ocením to, že si můžu po 1,5roce koupit zbrusu nový telefon, díky vazbe na Google účet mám během pár minut všechny kontakty v telefonu a stačí mi aplikace appbrain (zdarma) a za půl hodky mám zcela nový telefon s novou baterkou, nepoškrábaný a v záruce. A hlavně – v součtu ještě pořád ušetřím!

    • Roztříštěnost platformy určitě je problém, jednak pro vývojáře, kteří mohou určité funkce používat pouze na některých zařízeních, tak i pro uživatele, kteří mají akorát zmatek ve všech těch číslech verzí atd a v konečném důsledku i pro samotný Google, jestli chce nějak udržovat podporu pro všechny verze. Tohle má vyřešit Ice Cream Sandwich, který nejenom sjednotí mobilní a tabletový OS, ale také vynutí od výrobců minimální požadavky, možnost automatického updatu a oficiální podporu tuším na min. 2 roky.
      Je zajímavé, že teprve až ve čtvrté verzi Androidu by se měl konečně celý OS stabilizovat – to dokládá, jak bylo pro Google důležité přijít s množstvím funkcí a zaujmout zavčasu prostor na trhu, a až teprve pak doladit chybky. Myslím, že se konečně máme na co těšit…

  5. Ja jsem spise typ uzivatele co si warez stahne, otestuje a bud zahodi a nebo pozdeji koupi. Kdyz vim, ze dana aplikace za to stoji, tak vyvojarum zaplatim a jsem spokojeny, hlavne taky z duvodu lenosti, kdy dam v android marketu aktualizovat vse a mam vystarano.

  6. Ja aplikace zásadně nakupuji. Bylo by mi trapné ukrást něco, co často používám a prodává se to, podle nebo názoru, velmi levně. Vždyť spousta aplikací, které mám stala cca dolar a půl a aplikací s cenou nad 80 Kč mám pár. Ale to jsou Češi. Bez jakékoliv úcty k duševnímu vlastnictví. Když si někdo pro vlastní použití stáhne například Photoshop nebo něco podobného, software za desítky tisíc, tak to ještě chápu. Ale aplikace v hodnotě řádově desítek korun … to nepochopím.

    • Naprosto souhlasím. Ještě dokážu pochopit, když někdo upirátí aplikaci pro telefon, aby si ji vyzkoušel a případně následně koupil, nebo ji smazal. Uživatelé Androidu to mají navíc značně zjednodušené díky možnosti „vrátit“ aplikaci do určité doby, aniž by ji platili, a také tím, že pro upirátění aplikace není třeba root (jako je to s jailbreakem na iPhonu).

      A nechápu argumentaci, kterou používá diskutující výše v diskuzi, že nemá peníze, aby platil za aplikace. Už to bude ohrané, ale je to jako přijít do obchodu, nakoupit si a odejít bez zaplacení. A všichni víme, která menšina má tohle ve zvyku, takže doufám, že každý, kdo tohle dělá byť jen u aplikací, si uvědomuje, jak hluboko klesl.

    • ale fuj, co sem pletes „to jsou zase cesi“ ? Vetsinu dekompilaci delaji amici, vetsinu warezu si stahuji amici, nejvetsi mira piratsvii je v US.
      Zapomen na tabulky, ktere dela BSA a podobni smejdi. To ze ja si napr. poridim novy pocitac bez licence woken, ze mne AFAIK nedela pirata, proste mam na nem linux a jeste navic v supliku full (ne OEM) verzi WIN XP. Jenze podle statistik BSA pocitac bez licence MS = pocitac s piratskou verzi WIN.

  7. Ja sem mel tedy iphone uz par let nazpatek, ale co vim, tak se mi hry piratily snaze tam nez na androidu. A zase naopak, ted na androidu uz hry nepiratim.

  8. Na zaciatok pochvalim clanok. Je pekne, ze niekto pise taketo postrehy 🙂

    Teraz si dovolim vyjadrit sa k niektorym bodom a komentarom. Trufnem si povedat, ze vacsina ludi (jedna sa o ludi, ktory maju iste vedomosti v oblasti a predovsetkym sa nad tym zamysliet chcu) si uvedomuje nedostatky Androidu a jeho ekosystemu. Tie najdolezitejsie su spomenute v clanku. Riesenie by sme urcite nasli tiez. Tak kde je problem?

    Problem je v samotnej postatne veci, a tou je OpenSource. Prave licencii pod ktoru je Android vydavany mozeme vdacit za raketove rozsirenie tohto OS, ale je to aj dovod preco musime tolerovat iste chyby.

    Kazdy operator, vyrobca si upravy kod podla svojho. To je ciastocny dovod fragmentacie. A zaroven je to aj problem slabo kontrolovaneho Android Marketu.

    Na ostatne tu mame uzivatelov. Zakladna uzivatelov iOS a Google Android je diametralne odlisna. Su to ludia inak zmyslajuci. Mozete sa o tom presvedcit aj v roznich diskusiach, kde sa strhne suboj iPhonistov a Androidakov. Ako priklad uvediem nakup aplikacii. Typicky Androidak nie je az tak nakloneny myslienke platit za aplikacie (osobne som si tym presiel na PC a teraz sa snazim byt freewarista alebo platiaci zakaznik). Odpoved na otazku „preco?“ by sme museli hladat u psychologa, je to skratka taky typ osobnosti 🙂 Mne sa zda, ze zaplatit v priemere 2eura za dobru aplikaciu je obojstranne vyhodny obchod. Vyvojar dostane zaplatene za pracu (ludia, ktory programovanie nepovazuju za pracu by sa mali aspon trosku zamysliet) a bude mat chut do dalsieho vyvoja. A uzivatel? Ten dostane to, co chcel. Ved je to cena ani nie za dve piva alebo za CheeseBurger. A aplikacie nenakupujeme denno denne.

    Dalo by sa este mnoho pisat, ale myslim, ze to podstatne som uz napisl. Na zaver dodam, ze je to len moj subjektivny nazor a rad o nom budem diskutovat a dokonca ho aj upravovat podla zistenych faktov…

  9. Myslím si že na iphone jde krást ještě snáze než na androidu. Uděllám jablbreak(kliknutím pár tlačítek) nainstalování pirátského marketu a stahuji placené app zdarma. Hlavní chyba je u vývojářů…já jsem si koupil pouze tři aplikace, protože mně za to stáli a měli vyvážený poměr cena a užitečnost.Jsou to (poweramp, pocket legends a jourist-angličtina) Jednu mám nelegal, protože ji moc nepoužívám a poměr cena a užitečnost mně příjde nevyvážená…Proč třeba neprodávají navigace za 200Kč? To by si každej tu navigaci koupil a nemusel jí krást…Takovou nav by si koupili snad všichni a vývojář by měl vystaráno…

  10. Fragmentace:
    Ne kazdy ma 15-20 tisic na to, aby si koupil iPhone a celkem rad se smiri s nejakym kompromisem, ze si treba koupi lowend za 5 tisic s tim, ze ho za 1 rok – 2 roky vyhodi a koupi si dalsi… ne treba, ze si koupi iPhone za 15 tisic a za 2 roky mu stejne bude na nic, protoze tam nenarve oficialni cestou novou verzi iOS…
    Takze podle meho je to naopak vyhoda. Stanovit 2 roky podminku na poskytovani podpory je utopie, protoze tu neni zpusob zajistit podporu u operatoru a podobnych smejdu.

    Chaba pouzitelnost stock androidu:
    Nikdo neocekava, ze se bude pouzivat stock verze – prumerny uzivatel androidu si chce svuj telefon prizpusobit – vse je k dispozici zadarmo, tj. launchery, themes, dialery, contakty, sms, klavesnice atd. Pokud uzivatel chce out-of-box, koupi si telefon s nadstavbou (Samsung, HTC a ne Nexus S).

    Snadno upiratitelne aplikace:
    Rad bych slysel nazev 1 aplikace, ktera se neda ukrast 🙂
    Toto je oblast, ktera nemusi prumerneho uzivatele vubec zajimat. Navic je zde stejne trend „placeni“ pomoci reklamy a spousty developeru na tento system prechazi.

    • Po preinstalovani ROMky VillainROM na SGS2, tak jsem nespustil app AdFree a to jsem pak cucel kolik aplikaci ma reklamu, s rootem se tech reklam v klidu zbavite a nic vas nevyrusuje od prace s aplikaci. Je to dobry kompromis pro vyvojare, zaplaceno dostanou a root uzivatel je spokojeny, ze ma app legalni cestou a bez reklam. 🙂

  11. Nebo pokud máte Defrost 6.1 tak tam se nainstaluje pár kb .zip a reklamy se Vám taky už nikdy neobjeví…

  12. Co se tyce reklam, je otazka jak to funguje. Myslim si, ze pokud je blokujete, tak vyvojar nedostane zaplaceno. To asi neni uplne fer….

  13. Promiňte přátelé, ale vidím, že chytrofouní komunita už jde zcela mimo mě. To už jste opravdu ztratili poslední zbytky zdravého rozumu, že jste ochotní nechat svůj mobil, aby bez Vašeho vědomí „zálohoval“ Vaše data na nějaký, Vám neznámý, server (nebo dokonce cloud, což je ještě mlhavější pojem). Opravdu jste srozumnění s tím, že někdo/něco bude procházet Vaše aplikace a žrát Vám výpočetní výkon při kontrolách DRM? Aplikace na mobily stojí tak směšné sumy, že Ti, kdo jsou ochotní je krást, prostě NIKDY nebudou potenciálními kupci tohoto software. Pokud se s tím vývojáři smíří a spokojí se s tím, že spousta slušných lidí prostě SW nekrade a nebudou ty, kdo už jim zaplatili, šikanovat s ochranými funkcemi, budou jejich tržby mnohem vyšší.Ale ta lehkomyslnost, s jakou dáváte v šanc svoje soukromí, ta mě opravdu děsí. Podívejte se, co dokážou udělat v Anglii za aféru s hloupou výzvou na Facebooku. A představte si, jak nadšeně Vám v takovém případě Policie skočí na data, která jste si „uschovali“ v iCloudu.

  14. Jo my chceme drm 🙂 a obdobu itunes a ještě toužime po rozhodovani – mohl by to zastřešit serge co si tam nahodime.A proto jsme se rozhodli pro Android.
    No tak nějak mně to nepřekvapuje na živě se autor profiloval jako totalní apple fanatik takže nějakou dobu potrvá než pochopí že svoboda neze rizika,volba vyběru nese rizika.Byt pěkně v ohradce nese bezpečí,ja volim raděj svobodu než ohradku s ovčakem.

Napsat komentář: Duna Zrušit odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here