Androidmarket.cz

Návod: Instalace tabletu Nexus 7 do auta

Po asi měsíčním pročítání dostupných informací k instalaci tabletů do aut různých značek, pečlivém zvážení všech pro a proti jsem dospěl k názoru, že by nebylo špatné mít zabudovaný tablet v autě. Protože již nějaký rok vlastním tablet Nexus 7 (2012) a už jej tak moc nevyužívám, tak padla volba na něj. Jelikož je moje přibližovadlo Suzuki Swift (2007), tak návod zveřejněný na těchto stránkách se bude týkat tohoto auta, ale při troše snahy se dá použít na jakékoliv auto.

Na začátek uvedu trochu netradičně přehled všech součástek použitých k instalaci, přičemž asi polovina z nich byla zakoupena v ČR, ta druhá půlka byla objednána v zahraničí, což začátek instalace, díky delší době dodání, trochu oddálilo. V druhé části článku si ukážeme, jak postupovat pro zapojení tabletu do automobilu.

Zakoupeno v České republice:

 

 

 

 

 

Zakoupeno v zahraničí

 

 

 

 

 

 

Aby šel do auta namontovat tablet, tak je třeba v 99% případů odebrat stávající autorádio. Ve Swiftu jsem měl od výroby namontované originální autorádio od Suzuki. Na dnešní dobu toho moc neumělo, přehrávalo kromě rádií, které jsem stejně moc neposlouchal, pouze Audio CD. Teprve při odmontování jsem zjistil, že lze k němu v zadní části dodatečně připojit redukci, která umožní připojení a přehrávání paměťových médií s MP3.

Níže se můžete pokochat pohledem na originální autorádio od Suzuki. Jak je vidět, tak autorádio zabírá prostor pro 2DINové rádio. Originální autorádio od Suzuki je ovladatelné pomocí tlačítek na volantu, abych o to nepřišel, tak jsem musel koupit CarPC JoyCon EXR. 

  

Jak odmontovat originální autorádio ze Swiftu je popsáno velice podrobně na www.suzukiswift.info, takže nepovažuju za potřebné se o tom více rozepisovat. Ono to snad ani už víc nejde, snad jen uvedu, že v mém případě tam autorádio drželo velmi pevně a musel jsem vyvinout „ukrutnou“ sílu. Zároveň bych ještě měl poděkovat autorovi odkazovaného článku, že si s ním dal tu práci. Thank you, Gavin.

Níže uvádím malý zjednodušený nákres zapojení jednotlivých prvků nutných k zprovoznění tabletu v autě.

Napájení pro tablet je bráno ze spínaných +12 V, které jsou pomocí měniče sníženy na spínaných +5 V. Jak jsem si otestoval, tak nastavených +5 V nedobíjí tablet dostatečně, ideální hodnota pro dobíjení tabletu s tímto měničem použitelná v mém autě je cca +5,2 V.

Spínaných +12 V je ještě vedeno k zesilovači, kde slouží jako řídící signál pro sepnutí zesilovače.

Výstup z měniče je řešen za pomoci microUSB konektoru, který se připojuje do OTG kabelu. Níže vidíte popis pinů u microUSB konektoru, kabel od spínaných +5 V je přivedený na pin č. 1 a zem(-) na pin č. 5.

OTG kabel je zapojený do tabletu a USB rozbočovače, v USB rozbočovači je dále zapojený prodlužovací USB kabel, který je vyveden do přihrádky u spolujezdce kvůli snazšímu zapojení flash disku. USB rozbočovač je ještě kabelem propojen s CarPC JoyCon EXR.

Kabely z CarPC JoyCon EXR (bílý pro data, černý pro zem) jsou přes ISO konektor propojené s tlačítky na volantu. Koupený ISO konektor nemá potřebné piny osazené, proto bylo snazší připojit tyto kabely přímo do ISO konektoru bez využití plastového krytu ISO konektoru.

Audio signál z tabletu je veden do zesilovače přes kabel mající na vstupu jack 3,5 mm a na výstupu 2x cinch. Na tento kabel jsou dále připojeny 2 rozdvojky SINUS LIVE YH-2 pro získání 4 kanálového zvuku pro zesilovač z 2 kanálová zvuku z tabletu.

Aby se kruh uzavřel a já měl popsané vše co je na nákresu, tak bych měl ještě uvést, že audio signál ze zesilovače je pomocí 4 repro kabelů veden do ISO konektoru.

S doposud získanými informacemi by jsme měli být schopni zvládnout zapojení tabletu do auta.

Co na nákresu není zakresleno je zapojení zesilovače a jeho napájení. Pro napájení bylo třeba protáhnout dva kabely z prostoru motoru do prostoru zadního kufru. Kabely byly z motoru protaženy otvorem, jenž zde byl již od výroby, takže odpadlo složité vrtání nebo tažení kabelu pod podvozkem vozidla.

Napájení pro zesilovač je třeba brát přímo z autobaterie. Kabel připojený na plusovém pólu autobaterie ještě navíc obsahuje 40A pojistku.

Pro vedení veškerých kabelů do prostoru zadního kufru k zesilovači, byl zvolen prostor pod plastovými kryty v prahu dveří. Veškeré kabely se vešly do prahu na straně řidiče, což instalaci zjednodušilo.

Kabely byly protaženy do zadního kufru za výztuhou umístěnou nad levým zadním kolem.

Zesilovač byl připevněn na zadní stranu opěradla zadní sedačky. Kabely k zesilovači byly ponechány delší, aby bylo možné sklopit sedačku, přebytečný kabel je ukrytý pod kobercem zadního kufru.

Na obrázku je vidět detailní zapojení kabelů k zesilovači – zem (-) z autobaterie, řídící signál pro zesilovač (spínaných +12 V), +12 V z autobaterie a 4 reproduktorové kabely.

Na druhé straně zesilovače je napojený audio kabel z tabletu zakončený dvěma rozdvojkami SINUS LIVE YH-2.

Teď se přesuneme k palubní desce, kam máme do prostoru, kde bylo dříve umístěno autorádio, natažené kabely od zesilovače (4x reprokabely, 1x řídící kabel, 1x audiokabel). Reproduktorové kabely vedoucí od zesilovače zapojíme do plastového krytu ISO pro reproduktory (hnědý).

Pro větší přehlednost zde ještě uvedu zapojení ISO konektoru pro vozidla Suzuki.

Zapojení jednotlivých nakoupených součástek už bylo popsáno v nákresu na začátku článku. Teď už jen zbývá popsat uchycení tabletu v palubní desce. K tomu byl použit plechový rámeček z původního autorádia, ke kterému byl připevněn druhý, nově vytvořený, plechový držák tabletu.

 

Jak je vidět na obrázku, tak horní levá část držáku byla později odstraněna, aby nebyla omezena funkčnost GPS. Nexus 7 (2012) má GPS anténu umístěnou ve svém zadním plastovém krytu a bez této úpravy by GPS nefungovalo.

 

Tablet je otočený tak, že kabely z něj jsou vyvedené na pravé straně, je to výhodnější kvůli zmiňované GPS anténě. Mezi držákem a tabletem je vložena tenká molitanová vrstva kvůli lepšímu vymezení pozice tabletu a tablet je ještě navíc umístěn v plastovém obalu, aby se zamezilo dotyku plechového rámečku s hliníkovým rámečkem tabletu.

Plastový rámeček autorádia byl ve své střední části zkrácen cca o 5 mm, aby v něm tablet nebyl tak moc „utopený“.

Na displej tabletu byla ještě nalepena matná fólie, aby se zlepšilo čtení na přímém slunci a omezily se otisky prstů na displeji.

 

Co by se mohlo/mělo ještě dodělat:

Za tento článek patří poděkování fanouškovi Androidu Aleši Černému, pro kterého Microsoft a Apple jsou sprostá slova.