Komentář: Kdo je zákazníkem Googlu? Vy ne.

26

Před pár dny se Google rozhodl ukončit činnost služby Google Reader, poměrně mocného správce RSS kanálů. A následné reakce ukázaly, že si řada lidí neuvědomuje, že oni zákazníky Googlu nejsou.

capitalistgoogle
A nejste jím ani vy, kteří patrně vlastníte telefon s operačním systémem Android. Nejsou jimi uživatelé Gmailu, nejsem jím já, když tvořím prezentace v Google Docs a není jím ani moje matka hledající nové recepty ve vyhledávači. My všichni, kteří služby Googlu používáme, jsme jen data a prostředky směny.

Jedna z teorií, proč se Google rozhodl Google Reader zaříznout, tvrdí, že snižoval objem zobrazené reklamy na webech – když jste si do Readeru něco přidali, náhled článku šel zobrazit přímo v něm. A tlak reklamy, která si logicky žádá co nejvyšší počet zobrazení, je neúprosný – na nich totiž stojí celý business Googlu.

Protože to, že vám Google poskytne celé portfolio svých služeb, je vykoupeno množstvím informací, které díky nim o vás získává. Nebo jste si mysleli, že je to z čiré dobré vůle? Ani náhodou – přestože se snaží firma o budování přívětivé image, v jádru všeho jsou, tak jako u každého podnikání, peníze. A data uživatelů se dají skvěle použít k cílené reklamě, na kterou zadavatelé slyší.

Protože co je lepšího, než inzerovat produkt lidem, kteří o něj skutečně mají zájem?

A na to je potřeba nezapomínat. Jakákoli služba Googlu je totiž podřízena jednoduchému zákonu výdělečnosti (nikoli nutně pouze finanční) – a proto je spoléhat na ni jako na jedinou krátkozraké. A jak je vidět na příkladu Readeru, zanikají nejen nedostatečně populární služby (např. Orkut), ale i ty, které jsou sice používané, ale jdou proti zájmům zákazníků Googlu a společnosti samotné.

I Android, který teď dost možná držíte v ruce, je jen prodlouženou rukou reklamní mašinérie, která integruje hromady dat získaných od uživatelů a zatímco jim zjednodušuje život, zpřesňuje cílenou reklamu a generuje Googlu další peníze.

Až příště zapnete Google+ nebo se přihlásíte na Gmail, tak nezapomeňte, že vy zákazníky Googlu nejste. Jsou jimi zadavatelé reklamy.

26 KOMENTÁŘE

  1. Pokud si platím google apps či google disk, zákazníkem jsem. Nicméně google reader jejich součástí není. Bohužel.

  2. Souhlas, money, money, money….to je to oč tu jde, to je modla, to je dnes smysl všeho a peníze nám vladnou my jsme již jen jejich otroci. Pěkná úvaha.

    • Abych nebyl špatně pochopen, můj článek není kritický vůči snaze Googlu vydělávat peníze. To by bylo na jiné, řekněme spíše ekonomicko-filozofické téma, já jsem si pouze dal za cíl popsat stav, protože si ho dle mého řada lidí (nejen ve spojení s Googlem, ale i s Facebookem a téměř jakýmkoli reklamou podporovaným webovým obsahem) neuvědomuje.

      Ale dovolím si malou poznámku, nebo spíš domněnku: Nevěřím tomu, že kdyby Google nezpeněžoval naše data a nepostavil si ten systém takto, že by byl nabízel stejně kvalitní a pokročilé služby. Hromady těžko použitelných aplikací zdarma (dělaných z čiré radosti a tak podobně, typicky programy pod licencí GNU/GPL, ale nechci nějak výrazně generalizovat) jsou toho důkazem. Peníze a konkurence podle mého plodí v zásadě dobré, přínosné a kvalitní věci.

      • Jistě! Je to v podstatě takové perpetum mobile, které půjde dál…. Google vydělal na Vyhledavači, měl peníze, udělal Gmail, zase na tom vydělal, tak udělal Mapy, tam nasolil reklamu a ani o ní nevíte:) ale když jedete na dovolenou a hledáte hotel, tak je možné, že ten co jste si vybrali, tak byl na top místě a reklama uspěla:-D A tak to jde dál, dál a dál… 🙂 Google bude dle mě stále vymýšlet nové, nebo i zavedené produkty co už má někdo jiný za peníze, ale on tam nadrbe reklamu a zase to bude zdarma a bude generovat peníze! Ostatně, ono je to výnosnější. Když si vememe třeba jen mapy v mobilu. Když si koupíte nějakou navigaci, dáte za to 1000,- a šlus… Ale Google na Mapách vydělává genericky a furt, stále… 🙂 a není omezen jen na ty lidi co si to koupí… Holt svět je celý postavený na reklamě, já třeba osobně to nechápu, protože jsem si ještě nikdy neřekl v obchodě, hele, toto bylo v reklamě, kupme si to, možná někdy, na vyzkoušení, ale sám se za člověka, který by dal na reklamu, nepočítám:)

  3. to je trochu naivní si myslet, že to bylo jen kvůli reklamě, protože naprostá většina uživatelů Google Readeru stejně přejde k Feedly, nebo podobné konkurenci, takže tím Google rozhodně více nevydělá.

    • Google na současném stavu Readeru stejně nevydělával (co vím, reklama zadaná Googlu v něm nebyla) a mohl působit ztráty agenturám, které inzerovaly jak na Googlu, tak na některých webech, ze kterých šla zadáním do RSS čtečky a četbou v ní reklama vlastně odstranit. Ale je to jen teorie, domněnka. Možná že je za tím nějaká firemní strategie nebo nějaké další důvody, za které nevidíme.

  4. Nevím, proč jsou všichni proti způsobu jak Google vydělává. Já osobně mám raději cílenou reklamu. Proč by se mi měla zobrazovat reklama třeba na bazény, když se zajímám o modelařinu. A to by se ještě dalo. Rozdíly v necílené reklamě jsou daleko horší…

        • Jo, trochu tak vyznívá, nicméně jak autora, přesvědčeného umírněného liberála znám, tak si nedokážu představit, že by bojoval proti tomu, že chce korporace vydělávat peníze. 🙂

          • Jako v pohodě:) Já jen reaguji na neustálé brblání na všudy přítomné reklamy apod…. Je fakt, že to člověka štve, a štve ho to pořádně, ale je fakt, i ta blbá TV NOVA holt musí z něčeho žít a z toho, že lidi koukají na Ordinaci to není! Stejně jako Google. A cílová reklama, to je super, kdyby i v TV dávali reklamy cílově (utopie, ano, víme, snad kdyby se TV streamovala po internetu) a dávali reklamy třeba na HW, SW a hry pro lidi co se zajímají o PC, tak by těm lidem reklamy snad ani nevadili, ostatně, kdo si všimne na stránce o HW reklamy na nVidiu třeba? 🙂

          • Ono to jednou (nevím, jak moc to je vzdálené) přijde. Nebo televize dřív zemře (což se nedomnívám, ale varianta to je). Personalizace obsahu se čím dál víc prohlubuje a je jen otázkou času, než zasáhne i klasická, řekněme, offline média.
            Problém je u webů, kde nejde odlišit reklama od samotného obsahu – třeba PR články od normálních a tak.

        • Pokud to tak vyznělo, tak se omlouvám. Šlo mi o osvětu, protože spousta lidí si tohle neuvědomuje, a to nejen v případě Googlu, ale i Facebooku a tak podobně.
          Proti vydělávání Googlu vůbec nic memám, naopak mu tleskám a přeju vše dobré 🙂

  5. 😀 Google nemá žádný produkt, nic nevyrábí. Má jen služby. Všecky by je mohl mít za peníze, ale má je zdarma. Je logické že na nich chce vydělat. A je fakt, že když už člověk musí vidět reklamu, tak raději ať je na to co mě zajímá 🙂

  6. A když si na Google Play koupím aplikaci, tak jsem zákazníkem Googlu nebo ne? Přece něco z toho co zaplatím za aplikaci jde taky Googlu. Nebo se pletu?

    • Jasně, tyhle, řekněme, menšinový věci tu jsou (stejně jako placené Gapps a tak podobně), ale hlavní profit Googlu tvoří ta část vaší online identity, která je jen produktem, který je přeprodáván dál. Osobně se domnívám, že Google vnímá Play jen jako doplněk k Androidu, jako de facto nutné zlo, aby udržel uživatele a vývojáře v ekosystému, ze kterého může čerpat data. Jasně, jste do malé míry zákazník, ale myslím si, že z větší části jste jen ten souhrn dat.

  7. Jsem rád, že to konečně někdo shrnul tak, jak to vidím já.
    Konspirační teorie, že mi někdo od Googlu čte mail je přehnaná. Pokud by někdo v Googlu měj zájem si můj mail přečíst, nechť si ho klidně přečte a pobaví se s tím s kolegy v kanceláři, nevadí mi to. Žádný můj mail, ani vyhledávání, ani historie YouTube a dalších Googlích služeb, neporušuje nic, co by mohlo Googu vadit. Kdyby veškerou reklamu na internetu měl na starosti Google a já měl vždy relevantní a zajímavou reklamu, tak bych ani AdBlock nepotřeboval. Radši si přečtu, co mi někdo nabízí, protože ví, že si to přečtu já a možná o to budu mít zájem, než abych viděl starou ženskou v spodním prádle, které je zrovna o půlku levnější.

  8. Já teda nevím, jsem co se týče reklamy trochu mimo. Když nad tím tak přemýšlím tak ani nevím kudy do mě google tu reklamu cpe, protože si žádnou nevybavuju. Stejně jako na FB jsem se naučil automaticky ignorovat ty jejich reklamy na boku.

Napsat komentář: f1_tomas Zrušit odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here