Glosa: Proč bychom měli být platícími zákazníky

8

Pokud za položky ve svém košíku neplatíte, tak jste sami položkou.
(if you are no paying for the product, you are the product)

Tento citát již mnozí z vás určitě slyšeli. Zejména při rozhovorech o soukromí a reklamách. Pokud na internetu využíváte nějakých úžasných produktů, které jsou zadarmo, tak jejich tvůrci patrně shromažďují vaše osobní informace a následně je prodávají inzerentům. To znamená, že jste jedním z produktů firmy, jejíchž služeb využíváte.

Ne vždy by mělo jít o přímý prodej informací. Například Google je schopen zjistit, kterým sportům se věnujete a ovlivnit výskyt reklam týkajících se dané činnosti, když zrovna brouzdáte internetem. Nutno podotknout, že nejde o moc méně nepříjemné zpracování informací o vaší osobě.

Tomuto problému se však můžeme bez větších problémů vyhnout. Stačí, když za produkty začneme platit. Můžeme si stěžovat na jejich nedokonalost, může nám vadit, že jsou naše osobní informace prodávány třetím stranám, ale faktem je, že společnosti, jejichž služeb využíváme, potřebují na vývoj svých produktů nemalé peníze. Staneme-li se opravdovými zákazníky, můžeme očekávat, že se k nám podle toho také budou chovat.

Google se kvůli tomuto tématu dokonce soudil. Vedení společnosti totiž tvrdí, že není v rozporu s vaším soukromím, když vám prohlídne email, vytvoří si profil o vašich zájmech a tyto informace prodá jiným společnostem. Proč? Protože vůči Gmailu „nemáte“ žádná očekávání, týkající se ochrany soukromí.

google-soukromi facebook-osobni-udaje

Gmail není produkt, vy sami jste produktem.

O praktikách Facebooku a dalších sociálních sítí by mnozí zvídavější uživatelé mohli napsat knihu. Pro zajímavost, to co je pro většinu solidních společností – včetně Googlu – zažité jako „ochrana osobních údajů“ nechvalně známá modrá knížka přejmenovala na „zásady používání dat“.

Většina služeb společnosti Google je zadarmo a vydělává na sebe díky reklam. Vyhledávání, e-mail, sociální síť, to vše žije díky vašich informací.

S tránky jako Facebook nebo Instagram v žebříčku nejoblíbenějších služeb sice u svých uživatelů obsazují nejvyšší příčky, ale byli by na nich lidé stejně závislí, pokud by za ně museli platit? Možná by byli ochotni se na ně vykašlat, kdyby jejich cena překročila pomyslnou hranici snesitelnosti. Na kolik si však cení svých osobních údajů?

Možná pouze nejsme plně připraveni vzdát se budoucnosti, která je plná zábavy zadarmo. Nebo snad doufáme, že nás všechny spasí AdBlock. Jednou se však budeme muset rozhodnout platit, nebo pouze tiše nesouhlasit.

8 KOMENTÁŘE

  1. To je hodně naivní představa, dovoluji si tvrdit. Ano, využíváním bezplatných služeb a svým poskytnutím osobních informací společnostem se stáváme sami produktem, v pořádku. sami jsme to takhle společnosti naučili (nechci platit, chci to zadarmo) a sami společnosti to akceptovali a nyní se tím živí (ano, dostaneš to zadarmo, ale my si z tebe personifikujeme tvoje reklamy). V pořádku, takhle to teď prostě je.

    Ale představa, že se to změní díky tomu, že bychom za ony služby začali platit, byť bakšiš, je naivní. Společnosti by si nechali platit a stejně by si informace získávaly, shromažďovaly a využívaly. Profitovaly by z toho samy (nárůst zisku) a mi, uživatelé, bychom na tom byli se soukromím stejně a díky placení ve výsledku ještě hůře.

    jistě, pokud by v podmínkách používání služby bylo, že platícím zákazníkům se nebude automaticky roboty prověřovat jimi sdělený obsah (maily, profily, vyhledávání…), pak by to možná smysl mělo, ale ruku na srdce – vy byste to těm společnostem skutečně věřili?

    • To je pěkná úvaha. Já sám bych společnostem věřil, otázkou je, jestli by v nich důvěru nalezli i všichni ostatní lidé, a jestli by společnosti samotné s informacemi opravdu nakládaly tak, jak by měly.

      (pro zajímavost wikipedia.org je dle websitetrafficspy.com 6. největším webem na světě a přitom si jeho správci zakládají na provozu bez reklam)

      Pokud bychom si četli smluvní podmínky (toto téma jednou zesměšnil seriál South Park), tak by se o ochranu osobních údajů mohl postarat stát.

      Já bych problém viděl spíš v samotném placení. Kdybych měl platit za Facebook, Youtube, Google vyhledávač, e-mail na Yahoo, Google překladač a milióny dalších internetových služeb, tak bych velice rychle přestal mít z čeho.

      Možná už jsme onu hranici snesitelnosti dávno překročili …

      • Jen drobnost k té Wkipedii – není to tak dávno, co všude visely bannery se žádostí zakladatele o přispění na běh serveru, protože finančně na tom služba byla (a věřím že stále je) dost na štíru.

        Nepamatuji si, kdy naposledy FB nebo Google někde takovouto prosbu/žádost uváděly 🙂 Ano, Wiki je velká a zakládá si na provozu bez reklam, ale stojí je to přinejmenším nervy.

        Služba zdarma bez čumění klíčovou dírkou na své uživatele a bez reklam (existuje nějaká reklamní služba, která nevyužívá informace o uživatelích?) nemá moc šancí na dlouhodobý život. Možná smutné, ale skutečné.

Napsat komentář: martin Zrušit odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here