Komentář: Bukanýři v zeleném, můra vývojářova

18

Pirátství je pro Android velkým problémem. Dokonce problémem tak velkým, že se kvůli němu nevydávají pro naši platformu některé hry, jiné se vypouštějí zdarma u některých dosahují procenta nelegálních kopií strašlivých čísel. Kdy tomu bude konec?

Madfinger Games, tedy celkem úspěšné vývojářské studio z naší domoviny, se rozhodli, že svůj poslední hit, zombie akci Dead Trigger dají k dispozici zcela zdarma. To byla pro mnohé překvapivá informace, nejvíce zaskočila asi ty, kteří si hru ještě nedávno pořídili za peníze. Proč se v Brně rozhodli nechat svoji další hru, do které jistě vložili mnoho prostředků, zcela zdarma? Dle dnešního vyjádření na oficiálním Facebooku studia je za tím citujeme ,,neuvěřitelně vysoká míra pirátství na Androidu“. I za cenu okolo jednoho dolaru se prý hra nelegálně stahovala tak hodně, že se vývojáři rozhodli implementoval free-to-play model s herními penězi, než aby sledovali, jak jejejich dílo šířeno po stahovačských serverech naprosto volně. Takto je alespoň šance, že se pár hráčů rozhodně přihodit studiu pár korun za herní peníze.

To je docela zoufalý krok, nemyslíte? Bohužel podobnou situaci potvrzují i zprávy o míře pirátství jiných her, které pocházejí klidně i z minulých let. A vypadá to, že oproti nim není k dnešnímu dni situace o mnoho lepší. Miles Jacobson, ředitel Sports Interactive si v dubnu letošního roku na Twitteru posteskl, že poměr nelegálních ku legálním instalacím hry studia, Football Manager Handheld, dosahuje až 9:1. A stahovače označil jedním anglickým vulgárním výrazem pro mužský pohlavní orgán. A měl k tomu, nutno dodat, důvod – Football Manager byl na iOS velmi oceňovanou hrou, která i za vysokou cenu dosahovala úctyhodných prodejů a zisků. Na Androidu byla situace právě kvůli masivnímu pirátství neuspokojivá – Miles si svým článkem postěžoval i na prestižním technologickém webu Wired.

Ani další případy tristní situaci na Androidu nevyvracejí. Statistiky Davida Peroutky z týmu Hexage staré dva roky uvádějí, že míra pirátství (tedy procentuální počet nelegálním kopií her) dosahuje i hodnot kolo devadesáti procent, především v Asii se nebezpečně blíží stovce. Jako nejpoctivější se jeví severoameričtí uživatelé, u kterých se množství nelegálních kopií pohybuje jen okolo čtyřiceti pěti procent.

Pirátstvím netrpí jenom vydavatelé a vývojáři her, ale ve výsledku i koncoví uživatelé. Ilustrovat to jde například na hře Infinity Blade. Infinity Blade je poctivé akční RPG s nímž si jeho vývojář z Chair Entertainment na App Store rozhodně ostudu neudělali. A hlavním důvodem, proč tuto evidentně povedenou hru na našich přístrojích jen tak neuvidíme, je podle autorů právě obava z šíření nelegálních kopií hry. Android dokonce počastovali přízviskem divoký západ pirátství.

Vývojáři volají po důslednější ochraně jejich práv ze strany Googlu, který pro to prý nedělá dost. Každý telefon s rootem je potenciálně možný šiřitel nelegálních kopií hry – díky superuživatelských právům jde přistupovat do jinak skrytého systémového disku a řadu her lze lehce odeslat přes bluetooth, jen (co se dle mé zkušenosti týče) málo z nich má nějakou sofistikovanější ochranu, která by například hru po zaslání na jiný přístroj a následné instalaci znefunkčnila. Tyto pokusy tu jsou – identifikace kopie hry s účtem na Google Play, nebo přes internet a podobně. Jak vidno to ale nestačí.

Dle již zmiňovaného Milese Jacobsona je cesta v podobném modelu, který nastavili se Steamem ve Valve. Integrovat tabulky, komunitu a tento bonusový obsah přímo do Google Play tak, aby byl dostupný pouze uživatelům s legálně zakoupenou hrou a tím je k její koupi motivovat. To může do jisté míry zafungovat, ovšem problém je někde jinde. V myšlení.

Ve výše uvedené statistice se hovoří o tom, že nejméně hru Radiant pirátili lidé ze Severní Ameriky. Jak to, že u nás je lidem líto dát deset korun za dobře odvedenou práci na zábavné hře a raději podstupují martyrium hledání linku na warez fórech, místo jednoduchého kliknutí myší? Výsledný čas je může ve výsledku navíc přijít třeba i dráž, než by byla ona mikrotransakce kartou. Jistě, karta není pro každého bezpečná. Takové argumenty se objevují často, ale skutečně je taková práce si k účtu založit i virtuální platební kartu, na kterou vždy přečerpáte nějakou menší částku a tím minimalizujete riziko zneužití? Dohoda s operátory nebude, minimálně v našem prostředí, jen tak na pořadu dne a myslím si, že za pohodlí nákupu z Google Play si stojí zajít do banky a vyřídit pár papírů, než googlovat pochybné odkazy na pochybných stahovacích portálech.

A nezapomínejte, že vývojáři jsou taky lidé. Lidé, kteří se živí vývojem her, jejichž platy a pracovní místa jsou na prodeji těchto her závislá. Opravdu je pro vás ta dvacetikoruna tak moc, abyste si jejich dobrou hru místo rychlého koupení stáhli z warez fóra? Nemyslím si. Maximálně oželíte večer v hospodě jedno pivo.

Mnou zažádaná odpověď na problematiku pirátství adresovaná Nikole Bornové z Lonely Sock (stojí za Coral City), kterou jsem původně chtěl včlenit do tohoto komentáře jako citaci se rozrostla na velmi zajímavý, samostatný článek s osobním vhledem člověka, který je sám vývojářem. A proto ho alespoň na konec uvedu, jako hodný přečtení.

Zdroje: Facebook Madfinger Games, Wired, Bussines Insider, Phandroid

18 KOMENTÁŘE

  1. Vývojáři by měli dávat zkušební verze zdarma! Já to mám na Androidu stejně jako na PC – hru si pirátsky stáhnu, zahraju, a když se mi líbí, koupím si originál. Ale docela dost her si ode mě ty peníze prostě nezaslouží! Řekl bych, že málo komu se chce kupovat zajíce v pytli! Odinstalovat hru zdarma co mě nebaví, pohoda, ale přijít takhle třeba o 100kč? Nesmysl!

  2. Na Android prostě oproti iOS bude méně a méně her a navíc budou mít IAP. To si sice warezáci moc nezahrají, ale ani normální uživatelé, protože ta hra pak klidně vyjde na dvojnásobek ceny. V JB už je sice ta ochrana a šifrování aplikací, jenže než se JB rozšíří do většiny zařízení, tak si počkáme minimálně rok. A když si člověk veme, že ty nejprodávanější hry mají na kontě tolik kopií, jako se aktivuje Android zařízení denně, tak je to docela smutné.

  3. Já bych neměl problém s tím to zaplatit, ale nemám jak. Pomocí karty? Promiňte, ale ne. Kdyby to alespoň podporovalo PayPal, nebo po domluvě s operátory (což je u nás zhola nemožné) by se dalo platit přímo z kreditu, neměl bych s tím problém. Teď bohužel ano.

    • Takže paypalu číslo karty dáš a Googlu ne? Proč, proboha? Jaký je v tom rozdíl? Tuhle podivnou rádoby opatrnost vůbec nechápu a už vůbec nechápu proč by na blbost uživatelů měli doplácet vývojáři. Zkusil jsi někdy navštívit stránky vývojářů kterým si ukradnul hry/aplikace, jestli nemají na stránkách možnost donate přes paypal? Asi ne, viď?

      • Ne, PayPalu také číslo karty nedám. Na PayPal získávám peníze díky různým službám, nikoliv však kartou.

        • Ok, ale stejně, řešení je popsané výše – virtuální platební karta. Takže žádné výmluvy 🙂

    • Nechápu, proč se bojíte dát číslo karty Googlu, když používáte PayPal. Vývojáři k těmto údajům nemají žádný přístup. Google Wallet je vlastně to stejné jako PayPal…

      Platba pomocí operátorů je hezká věc, ale proč chcete platit ještě třetí straně? A jak tady už někdo psal, někteří vývojáři nabízejí alternativní možnost zaplacení pomocí PayPalu, stačí se mrknout na jejich web.

    • Lze vytvořit, jak už bylo v článku řečeno, virtuální kartu – dobijete jí pár korunami a při případném zpronevěření se z ní prostě víc než dobitá částka neodečte. Pár papírů a klid na duši. A aplikace v telefonu.

    • Tohle myšlení vůbec nechápu, jeden důvod proč je to blbost už padl, a ten druhý? Takže jestli to správně chápu. Když ti neumožní platit zboží tvojí metodou, tak jim ho prostě ukradneš? Když přijdeš do sámošky a oni neberou karty, nebo třeba stravenky, taky to zboží ukradneš s odpovědí, „Promiňte, ale hotově ne“? Smutné.

  4. Já bych nad tím Androidem nelámal hůl, jen je prostě potřeba si uvědomit, že i když je spoustu majitelů telefonu s Androidem, tak kupní síla je daleko menší a většinu uživatelů prostě tvoří verbež a žebrácká holota (hlavně že mají plno výmluv – tito lidé si ale stejně nikdy nic nekoupí). Na druhou stranu pořád je dost uživatelů, kteří jsou ochotni platit – viz. většina reakcí.
    Je ale fakt, že by se někdy mohli zamyslet i vývojáři a častěji udělat i free verzi aplikace/hry na vyzkoušení. Zvlášť když je to něco nad 100,- Kč, to už pak bez vyzkoušení kupuje málokdo.

    • Určitá možnost otestovat aplikace existuje. Po 15 minut od koupě lze aplikaci skrze Google Play vrátit. Není to ideální ale na vyzkoušení aplikací to stačí.
      //u her je situace jiná, tak se málokdy stihnou za 15 minut stáhnout všechna data.

  5. Zrovna včera jsem se o tom bavil s kámošem co si pořídil SGS2… prý dá radši 25 za pivo než za hru kterou jednou dohraje a už mu k ničemu není. Že pivko prolije hrdlem a taky už mu k ničemu není ho vůbec nerozhodilo 😉

    • Setkávám se stejnými lidmi. Naopak se mi ještě vysmějou, že tu hru platim, když „jde stáhnout apk z netu“. Hol lidi ještě nepochopili, že i to virtuální zboží někdo vytvořil a chce za to nějakou výplatu.

  6. No prijde mi ujete mit dve platebni karty jen kvuli tomu abych jednou za cas si kouli hru za 10 kc. Kdyby slo platit nejakym alternativnim zpusobem, predplacene karty jako ma treba Apple, nebo moznost platit pres Paypal. By urcite miru piratsvi snizilo.

Napsat komentář: Urbanized Zrušit odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here