Pix’n Love Rush – recenze hardcore hry

0

Vzpomínáte si ještě na 8-bitové počítače a jejich hry? Nebo jste je vůbec nezažili? Hry na nich vypadaly v dnešním měřítku otřesně. Většina z vás by se dnes při prvním pohledu na ně jen pousmála a ani si nezkusila zahrát. Víte ale vůbec, o co přicházíte? Hra totiž není jen o krásné grafice, ale hlavně o dobrém pocitu z hraní. A když mluvíme o Pix’n Love Rush, připravte se na opravdový hardcore. Tato hra není žádnou konverzí staré 8-bitové verze. Jde o novou hru, která se jako stará jen tváří.

Pix'n Love Rush (1)

Vše, co je ve hře důležité, je tvořeno velkými pixely, ať už jde o hlavního hrdinu, prostředí, nebo počítadlo skóre. Ano, takhle dřív opravdu vypadaly i ty nejlepší hry. Jediné, co je alespoň trochu graficky detailnější, je samotné pozadí a to ještě jen v některých levelech. Stejně tak hudba je dobová, jako vystřižená z 80. let. A proč hardcore? Dřív se totiž nehledělo na strategii hraní, počet levelů, nebo grafiku. Hlavní byla vysoká obtížnost. Jen tak se dala poznat kvalitní hra. Hardcore hry byly tedy velmi oblíbené, do konce je zvládnul dohrát jen opravdový blázen, který u dnes již zastaralého počítače proseděl všechen svůj volný čas a když dokončil takto obtížnou hru, byl za to svým okolím obdivován. Pix’n Love Rush je typickým zástupcem hardcore her. Obtížnost je opravdu brutální, pokud tedy chcete být ve všech módech na prvním místě, nebo všechny levely dohrát až do konce.

A o co v Pix’n Love Rush jde? V podstatě se jedná o klasickou plošinovku, nebo chcete-li skákačku. Ale velmi rychlou (proto „Rush“ v názvu, česky „spěch“). Ovládáte figurku, která má vypadat jako kočka a jsou pro vás připraveny celkem čtyři herní módy. Ty jsou na sobě nezávislé a tak si můžete vždy vybrat ten, na který máte zrovna chuť. Každý mód je navíc rozdělen na několik typů, kterými se možnosti hry ještě nenápadně rozšířily. Pojďme si o každém módu říci něco víc, ať se konečně dozvíte, co máte vlastně za úkol.

Pix'n Love Rush (2) Pix'n Love Rush (3)

První mód s názvem Classic Rush má dva základní typy – hra na 300 sekund (5mn Rush), nebo nekonečná hra (Infinite Rush), kde hrajete, dokud máte životy. V tomto módu jde o sbírání symbolů (+) v kolečku a zabíjení létajících netopýrů. Za pluska i netopýry dostáváte klasické body. Naopak body ztrácíte, pokud omylem seberete (-) ve čtverečku, nebo netopýři zabijí vaše žluté přátele, které se tu a tam objeví, abyste je chvíli chránili. Cílem je buďto přežít 300 sekund, nebo nahrát co nejvíce bodů a dostat se v tabulce rekordů na první místa. Když se vám podaří nasbírat bez přerušení a bez újmy dostatek bodů, získáváte kombo, kdy se prostředí zabarví do určitých barev, změní se hudba a vám se další body vždy násobí 2x, v dalším kombu 5x a naposledy 10x. U posledního komba se navíc spustí velmi rychlá hudba, která vám dodá velkou dávku nervozity. Potom vaše body naskakují výrazně rychleji a je to také jediná cesta, jak se na první místa prodrat. Obyčejným sbíráním bez komba se moc vysoko nedostanete. Nutí vás to tak hrát bez chyby a to není nic jednoduchého. Vývojáři zvolili snad všechny možné způsoby, jak hru udělat co nejpestřejší, takže například obraz stojí a létají symboly, které sbíráte, nebo symboly stojí a hýbe se prostředí (doleva, doprava, ale i nahoru a dolů). Co je v této části nedomyšlené, je zranitelnost vůči vašim vlastním střelám. Stává se tak občas, že si vběhnete do vlastní rány, která vám vezme jak kombo, tak část životů.

Druhý mód je Cursed Rush. Je vtipně rozdělen do pěti obtížností – Hard, Harder, Hardcore, Hardcorer, Hardcorest. Proč se hned nejlehčí obtížnost jmenuje Hard vám prozradí, jak těžká asi tato hra je. Vaším úkolem je doběhnout do cíle. Žádné sbírání bodů, nebo střílení. Jen dotykem na displej ve správný čas skáčete. Musíte ale skákat po krátkých ploškách, jinak spadnete do neznáma, ztrácíte jediný život a začínáte od nuly. Uběhnutou vzdálenost vidíte v procentech a už první obtížnost vám dá pěkně zabrat, než dosáhnete 100%. V dalších obtížnostech se nejen zmenšují plošky, na které se musíte strefit, zároveň vám ale programátoři připravili spoustu naschválů, kdy například skáčete 10x za sebou stejnou vzdálenost a po jedenácté je ploška o kousek dál a vy tak končíte. Chvíli vám bude trvat, než si zapamatujete, kde je tenhle chyták a tak to budete opakovat stále dokola a možná se vám do cíle nepodaří doběhnout nikdy, protože poslední obtížnosti jsou opravdu hardcore. Příjemné je, že se vám vždy váš rekord na trati označí značkou a tak na první pohled poznáte, že jste porazili sami sebe.

Pix'n Love Rush (4) Pix'n Love Rush (5)

Třetím módem je Rainbow Rush. Tady na vás čeká jediný typ hry a to Infinite Rush (nekonečná hra). Opět žádné střílení, jen skáčete. Nad sebou máte čtyři stejné „běžecké“ dráhy, mezi kterými můžete přeskakovat ze spodní vždy o jednu výš. Z horní seskočíte na tu nejnižší a tak pořád dokola. V cestě se ale objevují překážky, kterým se vyhýbáte právě přeskakováním na další dráhu. Jsou docela často za sebou a vy běžíte poměrně svižně, takže jde hlavně o rychlé reakce. Když náhodou narazíte a o překážku se zbrzdíte, nic se neděje. Vaše kočka běží zhruba uprostřed, takže máte relativně dost času zareagovat a přeskočit ji. Zpět doprostřed doběhnete během chvíle a pokračujete dál. Když to ale nestihnete a překážka vás zbrzdí natolik, že vás vytlačí z obrazovky, tak pochopitelně končíte. Body získáváte právě za to, jak dlouho se vám podaří běžet. Navíc se občas objeví barevná duha, kterou když získáte, přičte se vám jednorázově několik tisíc bodů a obrazovka se zbarví do duhových barev (proto Rainbow Rush). Jenomže překonat skóre přednastavené v tabulce rekordů, je pekelně obtížné, jak jinak. To ale stále není to nejtěžší.

Poslední mód se jmenuje On-Off Rush, kde musíte sbírat sluníčka a měsíčky. K dispozici jsou dva typy, Arcade a Puzzle. V Arcade vaše kočka běží nejdříve ve dne, v tu chvíli sbíráte pouze sluníčka. Až doběhne na konec, odrazí se od zdi, den se změní na noc a běží zpět. V tu chvíli sbíráte pouze měsíčky. Místo, odkud jste začínali, je následně i cíl a jeho proběhnutím se přesouváte do dalšího kola. Na celou hru máte dohromady pouze 60 sekund. To, co jste nestihli sebrat, je nenávratně ztraceno a přišli jste tak nejen o drahocenné body, ale také o bonusový čas. S každými deseti sluníčky, nebo měsíčky totiž získáváte 5 sekund času navíc. Teoreticky tak můžete hrát pořád dál a dál, pokud budete stíhat doplňovat čas. To by ale nebyla hardcore hra, aby to bylo tak jednoduché. Když totiž seberete omylem sluníčko v noci, nebo měsíček ve dne a máte nasbíráno třeba 8 symbolů a pro pětisekundový bonus vám chybí jen 2, o vše přicházíte a začínáte od nuly. V praxi to chodí asi tak, že zhruba v polovině případů o bonusový čas přicházíte a tak se vám celkový čas neustále pomalu krátí. Druhým typem hry je Puzzle. Pravidla jsou stejná, jako u Arcade, opět se odrážíte od okrajových zdí, jen s tím rozdílem, že level končí až ve chvíli, kdy získáte všechny symboly. Máte tak možnost dosbírat sluníčka a měsíčky, které se vám napoprvé nepodařily a tak tam pobíháte od zdi ke zdi, dokud vše neposbíráte. Tento typ hry už ale není nekonečný, jako Arcade, můžete splnit celkem 25 kol, navíc se stejným pravidlem 60 sekund času s přípočtem případných časových bonusů a vzhledem k obtížnosti celé hry jde asi o největší výzvu, takže se obrňte trpělivostí.

Pix'n Love Rush (6) Pix'n Love Rush (7)

Jak vidíte, je sice Pix’n Love Rush na první pohled primitivní hra z počítačového pravěku, má ale celou řadu herních módů, extrémně vysokou obtížnost, jednoduchá a snadno zapamatovatelná pravidla, skvělý hudební doprovod dokreslující celkovou atmosféru a jednoduché ovládání, často jen jednou funkcí – skokem. Hra je určena jen pro lidi, kteří hledají opravdové výzvy a běžné hry jsou pro ně až moc jednoduché. Pamětníky vrátí do dob vzniku prvních her a připomene jim propařené noci u černobílých televizí. Ty, co 8-bitové počítače nezažili, vyškolí svou obtížností a ukáže jim, že skvělou hru netvoří jen pěkná grafika. No a Ti z vás, kteří hledají jednoduchou odpočinkovou hru, by se měli Pix’n Love Rush vyhnout, protože tohle není hra pro vás, ale pro opravdové blázny do hraní.