Androidmarket.cz

Chainfire3D – Jak na Tegra hry na jiných platformách

Ještě donedávna byli majitelé klasických telefonů s výkonným jednojádrovým procesorem jako má Samsung Galaxy S nebo HTC Desire zvyklí být schopni spustit všechno, co na OS Android vyšlo. V posledních měsících však musí přijmout fakt, že jejich telefony už nejsou na vrcholu výkonnového řetězce. S pokračující diferenciací trhu způsobenou nástupem dvoujádrových procesorů a specializovaných zařízení už musí zejména náružíví hráči her jen závistivě pošilhávat po hrách optimalizovaných pro jiné a často výkonnější platformy, než je ta jejich. Tento problém zcela řeší  několik desítek tisíc Kč za koupi LG P990 Optimus 2X, SE Xperia Play a ideálně pár dalších telefonů, které by zahrnuly celé portfolium současných platforem nebo alespoň částečně aplikace, kterou si představíme v dnešním článku.

Chainfire3D je aplikace (přesněji řečeno grafické rozhraní na zprostředkujícím OpenGL ovladači), která teoreticky dovoluje hodně věcí, ale v současnosti předevšim hraní her z Tegra Zone na telefonech, které nejsou na platformě Tegra založeny. Vše funguje tak, že OpenGL ovladač je umístěn mezi aplikací a grafickými ovladači systému a má schopnost přijímat a měnit příkazy z obou stran. Zcela laicky řečeno – pokud je Tegra aplikace čínsky mluvící šéf a váš Hummingbird česky mluvící zaměstnanec, Chainfire 3D se postará o odpovídající překlad a funkčnost celého vztahu.

 

Nefungující Samurai II: Vengeance na Samsung Galaxy S


Minimální požadavky: CPU 1Ghz+; Android 2.1, 2.2, 2.3; root telefonu; zapisovatelný oddíl /system; S-OFF u HTC telefonů

Testované telefony: HTC HD2; Samsung – Galaxy S, Galaxy S II, Epic 4G, Galaxy Tab 7″; LG Optimus 2x; Motorola Droid 2; Google Nexus S

Free verze; 254kB

Placená Pro verze – 73 Kč; 19kB – nutno mít Free verzi

 

Funkce

Nightmode – Velice zajímavá funkce, ne zcela související s hraním. Využívá toho, že pokud se u moderních OLED displejů napájí pouze jedna barva pixelů (OLED používají klasické schéma RGB), tak je dosaženo nemalé úspory energie. Například při použití červených pixelů je spotřeba energie snížena až o 65%. Funkce povoluje červenou, zelenou, modrou, žlutou a lososovou barvu.

AndroidMarket.cz v Opeře Mini při použití pouze modrých pixelů

Redukování velikosti textur (Reduce texture quality) – Zmenší rozlišení textur přibližně na polovinu, textura zabere až 4x méně prostoru v paměti a vizuální rozdíl často není znatelný.

Zlepšení kvality textur (Unroll textures) – 16bitové textury převede na 32bitové, což často ústí v lepší výkon.

Skrytí Chainfire 3D (Disable Chainfire 3D detection) – Znemožní aplikacím detekovat použití CF3D.

Fix Market – Po aplikování této funkce jsou v Marketu viditelné i ty aplikace, které váš telefon oficiálně nepodporuje. To vám dává možnost stahovat z Marketu a ne z Rapidshare :).

Pluginy – V současnosti je dostupných několik pluginů určených pro jednotlivé platformy (NVIDIA, PowerVR, Qualcomm), které vylepšují možnosti samotné aplikace. Odkazy na ně budou dále v článku.

Placená verze má několik maličkostí navíc (především možnost nastavení pro každou aplikaci zvlášť) a hlavně se jejím zakoupením odvděčíte autorovi. Abych citoval autora – „Chainfire3D je dostupný na některých warez serverech, pokud mě chcete okrást. Ale měl bych vás varovat, že žádná z těch verzí ve skutečnosti nepracuje tak, jako ta skutečná„.

 

Instalace

1) Provést co nejkompletnější zálohu je dobrý nápad.

2) Stáhněte Chainfire3D z Marketu na svůj telefon a nainstalujte.

3) Pokud chcete použivat aplikace z platformy NVIDIA Tegra, stáhněte soubor libGLEMU_NVIDIA.zip a zkopírujte nerozbalený *.zip soubor na SD kartu telefonu. Stažení pluginů NVIDIA, PowerVR a Qualcomm ZDE (Upload autora pluginů, 9kB).

4) Spusťte Chainfire3D a zvolte CF3D driver – Install.

5) Po restartu zvolte Install plugin, telefon prohledá SD kartu a najde soubor libGLEMU_NVIDIA.zip (popřípadě jiný), ten nainstalujte.

6) V Default OpenGL settings zvolte Select Plugin -> Nvidia.

 

Použití

Zatímco v PC hrách mechanismus nastavení grafiky funguje tak, že „čím více grafiky zredukuji, tím lepší výkon“, v případě Chainfire3D tento přístup neplatí, protože aplikace musí každou změnu navíc přepočítávat. Ideální postup tedy je nechat vše zapnuté a pokud hra nefunguje nebo je pomalá, zkoušet zapínat jednotlivé funkce v položce Default OpenGL settings. Obecně lze říci, že zapínat Reduce texture quality a Unroll textures najednou je kvůli podstatě těchto funkcí hloupost. Reduce texture quality u mnoha aplikací nefunguje, raději nejdříve zkuste Unroll textures. Pokud budete používat Chainfire3D pro více aplikací najednou, jistě se kvůli možnosti nastavení funkcí pro každou aplikaci navíc vyplatí zakoupit Pro verzi.

 

Kompatibilita

Následující tabulka znázorňuje orientační kompatibilitu telefonů s CF3D a jednotlivých her. Je však třeba brát na vědomí, že uživatelé, kteří hry testovali, mají často nainstalovány různé ROM a ne všechny hry běží bez grafických nebo funkčních problémů. Tato tabulka platí pro verzi 1.7, u 1.8 může být mnoho změn.

Backbreaker Riptide Guerilla Bob THD Samurai II: Vengeance Pinball THD Trainz Fruit Ninja THD
Galaxy S
HTC Desire
HTC Des. HD
Galaxy S II
SE X10i
HTC HD2
Galaxy Tab

Závěr

Nezbývá než doufat, že autor Chainfire3D a tvůrci pluginů nepřestanou vylepšovat funkčnost aplikace a že se brzy dočkáme téměř univerzální zprostředkované kompatibility mezi jednotlivými platformami. Pro pařany toto může být jedna z nejdůležitějších aplikací roku 2011, pro mne po vyřešení kompatibility s My First TRAINZ Set určitě bude.

 

Hratelný Samurai II: Vengeance na Samsung Galaxy S