T-mobile stáhl reklamu s polským překupníkem

0

T-mobile po protestu polské velvyslankyně stáhlo nejnovější reklamní spot s Ivanem Trojanem v roli učitele, ten jak již tradičně v rámci lyžařského výcviku propaguje službu Fresh od T-mobile. V zakázaném reklamní spotu třída zavítala na běžkách do lesa k hraničnímu pásmu s Polskem, kde duchapřítomně číhá polský překupník s mobily (polsky telefon komórkowy). Ten nezaváhá ani vteřinu a nabídne výměnu starého mobilu za americký mobil, ten však při prvním doteku křupne. Učitel se ocitá náhle v lese sám s nefunkčním mobilem a po překupníkovi není ani stopy.

Reklamní agentura Saatchi & Saatchi Praha, která stojí za kontroverzní reklamou s polským překupníkem pro T-Mobile se vyjadřuje ke stížnostem a protestu polské velvyslankyně. Hovoří Tomáš Löbel, ředitel agentury, a Ondřej Hübl, kreativní ředitel:

“Naším cílem samozřejmě nebylo vzbudit nenávist mezi oběma národy. To, co se nyní okolo našeho humorného spotu děje, nám připadá více než absurdní. V reklamě vždy používáme nadsázku a vtip a nikdy by nás nenapadlo, že karikatura nepoctivého obchodníka může vyvolat tak nepřiměřenou reakci polské strany. V reklamě, která trvá 30 vteřin, vždy používáte určitou zkratku, které bude každý hned rozumět. Například poslední reklama na Old Spice také používá klišé o hysterických ubrečených matkách, které se nedokáží rozloučit se svým milovaným dospívajícím synáčkem.

Očekáváme snad, že nějaký výbor feministických matek pošle protestní nótu? Asi ne. Prostě se zasmějete a život jde dál. Buď si to koupíte nebo ne. Reklamy nejsou filosofická díla a ani neznamenají dokonalý odraz reality. Navíc tahle konkrétní reklama s překupníkem přece neříká, že polský národ je národem šmelinářů, není tam nikde vidět zástup milionů polských veksláků, kteří decimují náš národ. Nebo snad ano? Před dvěma lety jsme vymysleli a natočili sérii reklam s potrhlým slovinským trenérem Zadarem Volaničem, kterého zahrál Jakub Kohák. Byly to ty nejúspěšnější reklamy roku.

Dokážete si představit, že bychom je museli stáhnout kvůli protestům slovinské ambasády, že děláme z jejich národa pitomce? Ano bylo by to absurdní tehdy, stejně jako dnes. Pojď mi hop, politická korektnosti! Tvůj nesmlouvavý diktát, který jako by byl nade vše zákony (reklama s překupníkem žádný zákon nepřekračuje a byla samozřejmě natočena až po odsouhlasení právníky), nám dnes zakazuje se svobodně smát a tvořit. My, co žijeme ve střední Evropě, kde jsme byli zvyklí se smát všemu a každému, protože nám to pomáhalo přežít, dnes asi už nemůžeme říkat vtipy, které začínají: “to takhle jednou letěl Rus, Američan a Čech letadlem a…” Je to smutné. Proto prosíme: více nadhledu a velkorysosti. A bude nám všem mnohem lépe. A našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here