Pynil studio na pokraji bankrotu kvůli pirátství na Andriodu

20

O tom, že i Android market má své (leckdy velké) mouchy Vám asi říkat nemusím, a že je jednou z nich i pirátství je také Vám asi také dostatečně jasné. Ale že by byla jeho míra až tak veliká asi až do dneška nikdo nepředpokládal.

Povedená šachová hra Chess: Battle of the Elements od studia Pinyl byla dle jejich informací nelegálně stažena 10x častěji než zakoupena na Android marketu. To je při přihlédnutí k její komplexnosti (rozsáhlé možnosti multiplyeru a další) a její relativně nevysoké cenně (2,99$) dosti překvapivá a hlavně znepokojivá zpráva. Přeci jen ruku na srdce, když má někdo na nákup smartphonu tak by měl mít i ty 3 dolary na hru kterou chce, nemyslíte?

Kromě pravděpodobného zániku mladého herního studia, které vyvíjelo pro Android má tato zpráva ještě další špatnou stránku. Pirátství totiž odrazuje nové softwarové firmy, a pokud bude nadále růst, můžeme rovnou zapomenout na stovky propracovaných her, které jsou dostupné například pro iOS zařízení. Přeci jen, pamatujete si ještě, že FishLabs jeden čas málem také zbankrotovalo kvůli vysoké míře pirátství na tehdejších Java telefonech? Nedopusťme, aby se podobná situace opakovala a přestaňme aplikace krást, vždyť i programátor si zaslouží za svou práci dostat zaplaceno.

Ještě nakonec, abych nebyl špatně pochopen, neříkám běžte si koupit Chess Battle of the Elements a zachraňte Pynil, říkám jen abyste aplikace nekradli, protože to může  mít poměrně dalekosáhlé důsledky na celou platformu.

Zdroj: Pinyl Studio

  • menion

    potvrzuji, mnou prodávaná aplikace locus je na tom podobně, cca 85% uživatelů používá ukradenou verzi …

    je to trošku i problém samotné javy, která je relativně snadno dekompilovatelná a tudíž snadný terč pro „hackery“

  • Roman Slavík

    ufff, tak tohle mě dost zkazilo náladu. Ono je otázkou, jestli je to jen kvůli pirátům, když Google umož%nuje nákup aplikací jen ve vybraných státech. Jiná možnost než warez tamějším lidem nezbývá.

    Pokud je ale můj předchozí předpoklad špatný (tzn. aplikace se dnes už dá koupit všude), tak je to velmi velmi smutné. Kdyby to stálo desetinásobek… ale takhle člověk vůbec nemá chuť něco vyvíjet.

    menion: Ono je možné z ČR prodávat aplikace pro Android? Měl jsem za to, že to není možné…

  • xanthor

    Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že ne všichni by si aplikaci koupili, kdyby neměli možnosti ji ukrást. Také nový 15 minutový limit na vrácení aplikace určitě v boji proti pirátství nepomůže (minimálně ji někteří „ukradnou“ jenom kvůli tomu, aby ji před koupí vyzkoušeli).

    Každopádně si myslím, že vzhledem k cenám a politice Marketu (doživotní aktualizace) opravdu není problém těch pár dolarů za aplikaci dát…

  • menion

    Romane, nelze u nás, ale já to mám zařízené celé přes Německo. 15ti minutivý limit nic moc, souhlasím. Divím se že není možnost toto mít nastavitelné vývojářem (na hry lepší kratší, na komplikovanější programy delší), každopádně dnes už se dá kupovat snad kromě indonésie a vietnamu ve všech velkých (velikostí nebo trhem) státech
    Locus je ale i ve free verzi, která je plně funkční a kde si vše lze neomezeně vyzkoušet a stejně to na to nemá vliv … takže je to asi v lidech …

  • Peter

    Ja používam warez verzie programov, ktoré chcem otestovať, pretože 15 minútový limit je absolútne nedostatočný.
    Keď sa mi aplikácia zapáči, kúpim si ju, keď mi nevyhovuje, letí z telefónu preč…

    Za toto si však môže samotný Google; kým bol 24-hodinový limit, netušil som že je aj nejaký warez…

  • Roman Slavík

    menion: Díky, hned mi bylo divné, že by bylo možné prodávat aplikace u nás a já všechny zmínky o tom minul. Škoda, měl jsem pár nápadů na zajímavé aplikace, ale přiznám se, že bez finanční motivace jsem nenašel dost odhodlání tomu věnovat svůj volný čas.
    Každopádně velmi se mi líbí myšlenka, že by si vývojář sám určoval časový limit pro vrácení aplikace (samozřejmě by muselo existovat nějaké minimum).
    Někde jsem kdysi četl, že Google chtěl v nějaké z příštích verzí androidu znemožnit (resp. znesnadnit) možnosti instalace warezu. To je podle mě jediná cesta, jak tomu pomoci

  • BystraR

    Zase se najde někdo, kdo to obejde..:-/. Jinak ten čas „15min“ na vrácení je opravdu málo. Taky to řeším podobně, tj..warez… testnu….ok….koupim.

  • gnat

    Myslím, že za tohle si může Google sám. Pokud si lidi koupí telefon s Androidem a nemůžou si koupit aplikace, naučí se, kde se dají stáhnout a jak se dají nainstalovat odjinud. Pokud se pak v příslušné zemi zpřístupní market i pro nákup, tak už jen opravdoví Mirkové Dušínové jdou zaplatit za aplikaci, kterou už dávno používají. Ono se to krásně moralizuje, když si jakoukoliv aplikaci můžete pohodlně koupit. Zkuste si šáhnout do svědomí a vzpomenout si na dobu, kdy se nedalo v Marketu nakupovat v ČR. Oni to nejsou jen nějaké rozvojové země, kde to nejde. Pokud vím, tak oficiálně nejde nakupovat např. ani na Slovensku.

    Zajímala by mě čísla kolik lidí používá kradené verze aplikací na trzích, kde je od startu Marketu možné legálně nakupovat a kolik z těch zavrženíhodných zločinců jsou ti, kteří prostě jen nemají šanci si to legálně koupit.

  • kamil

    Jenze znemoznenim instalace z tretich stran ti odpadne i cast programu co se prodavaji „bokem“ napriklad pres paypal, protoze vyvojar te zeme nemuze prodavat a nebo nechce kvuli te aplikaci platit ucet na marketu

  • menion

    neblázněte. už se dá kupovat ve 130ti zemích z cca 220ti, takže jak jsem psal většina zemí je pokrytá (a všechny majoritní, tzn. tipuju tak 95% lidí co má android může nakupovat).

    gnate .. je to celkem jednoduché .. statistika mého programu v ČR oki?

    prodaných – 298
    uživatelů – 1201

    stačí? 🙂

    ale španělé jsou ještě horší takže buďte klidní …
    prodaných – pod 60
    uživatelů – taky 1201 🙂

    tohle není problém Googlu jako takového. On dělá pro vývojáře dost si myslím. Je to v lidech a taky nedostatečné ochraně na straně vývojáře.

  • Rox

    Myslím si,že je to chyba vývojářů…proč nevydělávají třeba jako angry birds??? Dám do aplikace reklamu a jestli chceš aplikaci bez reklamy,tak si zaplat! Co vím,tak programátoři angry birds jsou s androidem velmi spokojeni, že vydělali velké peníze právě díky reklamě. Dále spb shell vydělalo během chvilky 500 tis. dolarů a valí aktualizace pro aandroid jak o život. Dále pocket legends, si zahrajete cca 15% hry zdarma a pak se rozhodnete jestli si jí opravdu koupíte…Problém pirátství chápu a dokud nebude platba velmi jednoduchá(třeba strhnout kredit pomocí operátora) tak tu pirátství bude. Na druhou stranu proč platit za šachy, když jich je tolik free?? Na iphone je pirátství ještě jednoduší!!!! Udělále pomocí pár kliků myší jablbreik a máte všechny aplikace ZADARMO z „nelegálních marketů“ stáhne cracknute placené aplikace v marketu jako free….

    • SEDi

      S tím iphonem tak trochu nesouhlasím, měl jsem android a teď mám iphone…a na ten android je to rozhodně lehčí, stáhnu a ve správci souborů nainstaluji…ano jailbreak je sice pár kliků, ale přináší to sebou spousty nevýhod…několikrát jsem jailbreak měl a ano, kradl aplikace…ale nevýhod bylo více než výhod, tak už dlouhou dobu mám zase oficiální fw a vše si kupuji…

  • Tubb

    No na android ani nemusíš jailbreakovat abys mohl používat „speciální“ market s aplikacemi „zdarma“ – nechápu proč google nějak na dálku neznemožní instalaci takovéhle apikace když už může na dálku mazat viry..

  • Vcera me zvedlo ze zidle na androidforu, kdyz jsem se zeptal na detaily o aplikaci, tak mi byl poslan link na ulozto, misto na domovskou stranku, ci do marketu. Z tohoto pristupu je mi fakt na bliti (a to nejen proto, ze sam jsem vyvojar).

  • Petrroll

    Argument s nemožností nákupu je dnes již pasé http://www.androidmarket.cz/novinky/placene-aplikace-z-android-marektu-jsou-dostupne-v-99-zemich/ (uznávám, že dříve to problém byl a ne zrovna malý).
    15 minutový limit to také zabil, ideální by bylo, aby si sám autor mohl nastavit limit (např. od minuty po celý den).
    2Rox: Spousta aplikací má své reklamě placené varianty v AM, problém je, že to se spoustě lidem nelíbí a tak si na autorovi vymohou i placenou bez reklam. A nakonec to skončí tak, že právě tuhle verzi si většina lidí upirátí. A to je podle mě už opravdu humus. Chápu, že někdo nechce za App utrácet (sám jich mám koupených jen pár), ale přežiji kvůli tomu reklamy.

  • manchild

    1) uzavirani androida ci marketu, aby nesel instalovat warez neni cesta
    2) platit za software pred instalaci i s vedomim, ze muzu platbu do 15minut stornovat, je pro mne principialne spatne (ne vsechny programy maji lite verze a ikdyz ano, tak stejne chci predem vedet, co dostanu za sve penize „navic“ ve full verzi) … mnohem vic dle meho vkusu by bylo aplikaci stahnout a po xy minutach/hodinach pouzivani se rozhodnout zda zakoupit, ci nemoci dale pouzivat… navic smer placeni pomoci reklam je velice nadejny.
    3) lidi, kteri nejakou aplikaci ukradnou nejsou stejna skupina jako skupina potencialnich kupujicich (90% techto lidi by si tu aplikaci stejne nekoupila, takze ztraty jsou v realu mnohem mensi)
    4) ja osobne si stahnu „ukradenou“ verzi, par dnu zkousim jestli si na ni zvyknu a jestli mi bude dlouhodobeji vyhovovat a paklize ano, tak si ji „odukradnu“ a koupim klasicky pres market. v telefonu mam 8 zakoupenych aplikaci a 1 momentalne ve stadiu testovani. Znamena to snad, ze jsem ve skupine, ktera vsech 8 aplikaci ukradla anebo zakoupila anebo v obou 😀

    navic, ze vsech xy aplikaci, ktere jsem takto vyzkousel a nenechal (napr. takove launchery clovek skutecne pozna tak po 2 dnech) bych si v zivote nekoupil zadny a ani je nepouzivam — zpusobil jsem tak nejakemu vyvojarovi skodu?…

    na druhou stranu, z mych 8 vlastnenych aplikaci bych si koupil max. 1, kdybych nemel moznost si ostatnich 7 vyzkouset. z tohoto hlediska vdeci 7 vyvojaru prave warezu za to, ze jsem si jejich programy koupil 😉

    Netvrdim, ze je muj zpusob spravny, ale na druhou stranu ani neodsuzuji lidi, kteri to delaji stejne jako ja. Jediny, koho odsuzuju jsou lidi, kteri programy ziskane neoficialni cestou pouzivaji dlouhodobe a je jim to suma fuk ( takovych je podle meho naprosto minimalni zlomek z oficialnich statistik a to z vyse uvedenych duvodu ).

  • Petr Houška

    2manchild: ano, je pravda, že ty počty nejdou brát absolutně a tvůj způsob naprsoto chápu. Také souhlasím, že spousta warez lidí by si tu aplikaci nekoupila, pokud by ji nemohla stáhnout a tak vlastně žádnou „škodu“ nedělají.

    Na druhou stranu, jsou lidé co stahují z principu (a neni jich málo) a to naprosto všechno. I pokud mají možnost mít zdarma verzi s reklamamy tak si raději stáhnou tu bez reklam. A to už je podle mne špatně.

  • Rootko

    Tak jedna z mojich hier (ConnecToo) ma podobne statistiky – 480 kopii zaplatenych, 63502 kopii nainstalovanych. Samozrejme som mohol spravit viac na stazenie hacknutia (licence server, proguard a pod…) avsak vzhladom na povahu apk (lahko dekompilovatelne a rekomprimovatelne) si nemyslim, ze by to nejak vyrazne ovplyvnilo mieru piratstva. Kto nechce, tak za danu app / hru proste nezaplati, aj ked stoji $0.99. Ludia su proste taki.

    Moje najnovsie pociny uz ani nemaju verzie bez reklamy. Mozno casom zakomponujem moznost odstranenia reklamy pomocou inapp paymentu, ale na Androide uz fakt neplanujem robit samostatnu verziu bez reklamy. Uvidime, ako sa bude darit planovanemu portu hry pod iOS 🙂

  • Dnešní svět je vážně smutný. Hlavně v tom, že se najdou lidi, kteří tomuhle článku věří.

    Proberte se! Kde konkrétně pirátství roste? To tady není už nikdo, kdo pamatuje minulé tisíciletí a kopírování disket se vším možným? Chcete mi říci, že tehdy se pirátilo méně? Který Čech si tehdy koupil hru? Kolik lidí mělo kdy zakoupený MS-DOS? (A víte, co se stalo s MS-DOSem? Stal se úspěšným.)

    Poměr deset ku jedné je zcela běžný, a jediné, co zbývá, je smířit se s tím – protože vždycky se najdou lidi, kteří místo zaplacení dvou dolarů budou několik dní šťourat do ochrany.

    A jen tak mimochodem, kopírování není krádež. Nevzniká při něm žádná škoda. Naprostá většina pirátů je dvanáctiletými dětmi, které chtějí hrát na svém mobilu k narozeninám, ale nemají ani platební kartu, ani dva dolary. Tu hru by si nikdy nekoupily. Pokud ji zabezpečíte opravdu tak dobře, že ochranou neproniknou, jediný výsledek bude, že si budou stahovat jinou hru.

    • Stejně tak není krádež v pravém smyslu slova nezaplacení právníka, zkopírování designu, „krádež“ patentu… Etymologicky to možná krádež není, ale škoda při něm vzniká vždy, protože ušlý zisk škoda je. Škoda by nevznikala, pokud by ani jeden pirát software nikdy nekoupil, což se nestává.