Komentář: Fotografie za časů smartphonu

4

soumrak

Smartphony přebírají čím dál víc rolí. A jednou z nich se už běžně stává digitální fotoaparát.

Abych hned zpočátku předešel nejasnostem – nemám na mysli profesionální zrcadlovky a fotoaparáty vyšších tříd. Jejich místo je jasné a vzestupem mobilních telefonů přímo ohroženy nejsou. Do malého těla mobilu prostě nelze vměstnat dostatečně kvalitní optiku, velké čipy, o výměnných objektivech a dalších příslušenstvích nemluvě. Na kahánku má jiná skupina fotopřístrojů – a to kdysi tak běžné kompakty.

Hlavním posláním kompaktů je být po ruce a zachytit v přijatelné kvalitě okamžik. Potřebujete přístroj, který vás během výletů nebude tížit a jehož snímky půjde pak bez problémů využít. A právě v onom využití se skrývá jedna podstatná část problému – v době Instagramu totiž přestává obrazová kvalita a rozlišení tolik znamenat.

Dokud se fotografie převážně tiskly a uchovávaly do krabic, případně prohlížely na velkých televizích, bylo pro čipy mobilních fotoaparátů náročné s velkými sourozenci soutěžit. Bojovalo se jak o rozlišení, tak o obrazovou kvalitu – přece jen na papíře a na LCD Panelu u už jsou nějaké ty vady jako jsou rozpadlé pixely, mdlé barvy a podobně docela znát. Rozmach sociálních sítí a internetu jako média pro šíření snímků nahrál mobilům na smeč.

Najednou se rozdíly mezi levnými kompakty a vybavenějšími mobily stírají. Přestávají roli hrát rozdíly v počtu megapixelů i surová optická kvalita. Internet snese hodně, Facebook fotky svojí vlastní kompresí ještě více ničí a není potřeba na něj nahrávat snímky v původním rozlišení. Odpadla nutnost sezvat rodinu do obýváku, dnes stačí všechny označit, a oni už se na sociálních sítích sami pokochají, jak jim to u chorvatského jezera sluší. Dalším krokem je pak Instagram, v rozlišení 1024×1024 pixelů už je dostatečné leccos, retro filtry jde navíc spousta nedostatků zakrýt.

Svou roli hraje taky pomíjivost zaznamenávaného materiálu. Digitální doba s sebou přinesla narušení starých archivačních pořádků, málokdo se zaobírá důkladnějším zálohováním a fotky slouží pro krátkodobé pobavení. Zatímco dříve zůstávaly snímky v rodinách po generace, značně pochybuji, že si dnešní maturanti fotky ze svého plesu prohlédnou třeba jen za deset let. A digitální fotografie, navíc ta mobilní, skutečně není ničím trvalým (už pro svoje technické nedostatky).

A nakonec tu máme asi neprozaičtější důvod, který uvede většina z nás. Mobil je prostě praktický. Je po ruce, tak jako tak ho mít musíme a používáním ho jako kompaktu snížíme počet investic do techniky o jedna. Dnešní smartphony navíc nabízí sympatické vychytávky jako je automatické sdílení fotek (Dropbox, Google+), jejich samovolné vylepšení a podobně. Nedostatky (kvalita, výdrž, množství nastavení) nad přednostmi prostě nepřevažují. Výmluvná je snaha výrobců fotoaparátů přidávat svým zařízením funkce jako je možnost připojení k wi-fi a propojení na sociální sítě. Jsou to poslední záchvěvy snahy jít s dobou. Ta už je ale někde jinde.

Kompaktní fotoaparáty se totiž jistě stávají záležitostí lidí, kterým kvalita mobilů nestačí a chtějí trochu něco víc. Jenže těch je podle všeho stále méně. Ale dost možná jednou přijde den (a náznaky toho třeba v podobě lomografie existují), kdy se vlastnit klasický digitální foťák stane nutným doplňkem osobnosti pražského hipstera. Zatím ale mají mobily navrch.

Zdroje fotek (úvodní obrázek je koláž): 1, 2

  • hgjh

    Kto to pisal? Si opravte tie chyby v texte? Kde je jazykovy korektor?

    • OndrejTrhon

      Opraveno, omlouvám se. Díky za upozornění.

  • ghfjh

    Oprevte si chyby v tecte: „Najednou se rozdíly mezi levnými kompakty a vybavenějšími mobily snímají“. A je tam toho viac.

    • gfbj

      Alebo: „Jejich místo je jasné a vzestupem mobilních telefonů přímo nejsou“. Ztejme tam chyba „ohrozeny“.