Komentář: Mají sofistikované hry smysl?

12

Jak se zdokonalují hardwarové možnosti našich mobilních telefonů a roste jejich výkon, přichází také logická obměna na herním poli. Co kdysi začalo primitivním hadem, dnes pokračuje trojrozměrnou střílečkou s filtrováním textur. Chytré mobilní telefony do jisté míry převzaly funkce přenosných herních konzolí a staly se další platformou, kde si můžeme za svoje těžce vydělané peníze pořídit plnohodnotné AAA tituly od renomovaných společností. Mají ale takové tituly vůbec na mobilech smysl?

Připomínám, že v následujících odstavcích budu prezentovat svůj ryze subjektivní názor. A pochopitelně se mnou můžete nesouhlasit – pokud tomu tak je, neváhejte a po dočtení se podělte o svoje stanovisko v komentářích, od toho koneckonců taky jsou. Pojďme ale už rozebrat, proč jsou podle mě složité hry pro mobily zbytečné.

První, a dost závažnou věcí, je ovládání. Hrát 3D střílečku s myší a klávesnicí pochopitelně nečiní nikomu problém, na malém displeji telefonu už může mít potíže. Přestože se autoři snaží a do her dodávají všemožné zaměřovací asistenty a podobné vychytávky, kazí mi zážitek z podobných her právě mizerné ovládání. Ani po důkladném ladění citlivosti jednotlivých virtuálních joysticků se mi nepodařilo Modern Combat 3 nastavit tak, abych neměl po pár minutách chuť telefon otráveně odložit, protože mě zase kvůli pitomému ovládání zastřelili.

Jak praví neúprosná logika kontinuálního nárůstu výkonu, zvyšuje se s ním i náročnost samotných her na hardware telefonu. A to teď nemluvím o procesoru ani paměti RAM. Mluvím o věci, která nejednomu člověku, který si některou z hypermoderních her zakoupil, zkazila den. Je to ona obrovská spotřeba místa v paměti telefonu – taková hra pak hravě zabere přes jeden gigabyte místa, což je při průměrné velikosti karty 8 GB minimálně jedna desetina místa! Je to vzhledem k objemu textur, modelů, zvuků a kódu pochopitelné, stejně je to ale věc velmi nepříjemná.

Pokud se přece jen s ovládáním sžijete, rozhodnete se velkoryse hře místo na kartě darovat (případně si koupíte pro jistotu kartu větší), narazíte při samotném hraní. Pokud se nenacházíte v permanentní přítomnosti nabíječek, miniUSB kabelů a USB portů, zjistíte velmi brzy, že tyhle hry si při jízdě autobusem nezahrajete z toho důvodu, že by vám za chvíli došla šťáva. Je to daň, vzhledem k nárokům her na výpočetní výkon, pochopitelná, ale nemilá. Pokud potřebujete jet na baterii minimálně od rána do večera, máte problém. Takovéhle hry si zahrajete tak maximálně doma na gauči, nebo v posteli – prostě někde, kde máte po ruce zdroj elektrické energie. Přidejte ještě online multiplayer přes 3G a možná ani váš počítač nebude stíhat mobil nabíjet.

Mobilní hry mně osobně v první řadě slouží k ukrácení dlouhé chvíle. Čekám ve frontě, čekám na autobus a udělám pár levelů v Angry Birds, překonám za pár minut rekord v Doodle Jumpu a odemknu nový meč ve Fruit Ninja. Chci hru, která se dá rychle zapnout, pár minut nezávazně hrát a rychle vypnout. Žádný z těchto bodů například zmiňovaný Modern Combat nesplňuje – po ťuknutí na ikonku musím čekat na dlouhý loading a pokud chci hru rychle ukončit, nemůžu, protože bych přišel o neuložený postup, který je ale možné uložit pouze na checkpointu. Doma si radši místo toho zahraji nějakou plnohodnotnou střílečku na počítači, nebo konzoli, než bych se pachtil s telefonem.

Jako demonstrace síly našich telefonů a moci jejich grafických čipů jsou sofistikované hry samozřejmě skvělé, srdce hráče při pohledu na tu nádheru, kterou mobil (!) dokázal vykouzlit zaplesá. Jiný smysl v nich ale příliš nevidím. Mobilní hry pro mě stále spíše zůstávají krátkodobou nezávaznou zábavou, díky které se chci rychle někde odreagovat a zabavit.

A nepotřebuji k tomu hru, ve které je antialiasing.

 

  • Mates

    existovat k telefonu univerzální gamepad, který by vypadal např, jako ovladač playstationu, tak by to bylo naprosto geniálníjen vezmete ovladač, přicvaknete telefon a užíváte si výhod plnohodnotné herní konzole.

  • Michalzchocne

    Souhlasím, hry typu modern combat jsemna mobilu nikdy nedohrál do konce díky špatnému ovládání. Ale na tabletech už je hraní hned o úroveň výše, ať už jde o ovládání nebo výdrž baterie. Přesto dotykové ovládání pomocí virtuálních joysticků bez odezvy nenahradí myš s klávesnicí.

  • Parad!se

    Víceméně souhlasím. Na mobilu mě také baví hlavně jednoduché a povedené oddychovky. Jako třeba zmíněný Fruit Ninja nebo Cut the Rope a jiné.

  • vojta

    1. nikdo te nenuti ty hry hrat, je velky vyber hricek typu cut the rope, wheres my water atp…
    2. strilecky atp jsou sice vic hratelne na tabletech… ale i tak s trochou sikovnosti se da celkem bez problemu zahrat na phonu. je to vyvijene pro android celkove… ale proc si zuzit trh tim ze by to bylo dostupne jen na tablety? a svete div se ze se na trh dostavaji ruzne ovladace pro hrani her… kazdy se snazi vydelavat a prichazet s necim lepsim.
    3. zjednodusene ty hry nejsou zbytecne dokud lidi bavi… az je takove hry prestanou (a to neprestanou) bavit tak je vyvojari prestanou vyvijet.

    a to, ze nekomu hra zkazila den kvuli tomu jak je velka je blbost… hra se da vratit… nebo si muze vyhledat recenze a nazory na hru… coz je myslim v dnesnim kybernetickem svete, kde jsou dostupne tyto informace velmi snadno bezne (kdyz to delaji i rodice a to nejsem nejmladsi)

  • Kamil

    Souhlas a autem clanku, ono super nekde ze je akcelerometricke ovladani – pak by clovek v cekarne nebo v autobuse vypadal jak debil, co sebou kolem mava 😀
    Co jsem zkousel pobne hry, tak MW3 nehratelne absolutne, DeadSpace ma na mobil dobre ovladani. Stejne lepe zabavi jednoduche hry na zkraceni chvile cekani. Na 3D by to chtelo pripojitelne bryle – pripojis k mobilu, nasadis bryle a hrajes treba i machanim mobilem v prostoru – doma si to muze clovek dovolit a diky brylym je lepsi 3D efekt a prostor nez cumet na maly 4″ displey…

  • Oook

    Já zas tak moc nesouhlasím. Určitě, ovládání není ideální, ale to není třeba ani na notebooku. Když budu srovnávat pc sestavu s herní klávesnicí a myší a notebook s kancelářskou myší, tak se také nedá srovnávat a notebook z tohoto duelu vyjde jako poražený, ale přesto na několikadenní služební cestě mi na hotelovém pokoji výborně poslouží. To samé platí o hře na mobilu. Na mém SGS si s radostí zahraji jakoukoli akční 3D střílečku tam kde je sice zdroj elektrické energie, ale nepostavím tam notebook. Říci že tyto hry nemají smysl je hloupost, jen prostě patří na jiná místa než klasické hraní. Každému samozřejmě vyhovuje něco jiného. Já například při svém pracovním vytížení strávím několikrát více času na mobilní střílečce než při podobně hře na pc, ovládání zas takový problém není. Na pc si raději zahraji třeba Assassins creed, které díky složitému ovládání není možné plnohodnotně portovat na mobil.

  • Libb

    Zlatá slova, tesat do kamene
    Samozřejmě, pokud to někoho baví, je to jeho věc, ale já osobně se plně ztotožňuju s autorem článku. Chci hru, kterou si stáhnu z Marketu klidně přes 3G, nastartuju ji za pár sekund a kdykoliv ukončím. Had je ideálka 😉
    Karta má 32 GB za pár korun, to problém není, ale problém může už být první (a i další) spuštění. Narazím na hru, stáhnu si 10 MB z Marketu a pak tahám 400 MB po wi-fi. A nebo taky netahám, protože jsem s tím nepočítal a až se mně to za 3 hodiny podaří rozjet, zjistím, že se to cuká, padá a nebo dokonce drze ohlásí, že telefon není podporován. A čas na vrácení je 15 minut 🙁 S tím souvisí i cena her – chápu, že akce typu CS nejde udělat za pár korun, a že cena přes 100 Kč je vlastně celkem malá, ale na druhou stranu, raději koupím 10 jednoduchých her po $1 než jednu za $10.
    Ještě k paměti – já si můžu koupit větší kartu, ale co chudáci s Nexusem, který nerozšíří? A nevím, jak se chovají mobily, které mají namapovanou interní paměť jako /sdcard a kartu jako něco jiného – dokážou to hry najít?

  • anonym

    Mi se na mobilu hraje lip nez na kompu a hrat nejakou zavodni hru na pc na sipkach si vubec ale vubec neuzivam asi tak jako si nekteri neuzivaji hrani na dotykovem displeji
    Pokud si vzpomenete na den kdy jste poprve zasedli k pocitaci a skusili jste hrat prvni hru uvedomite si ze nez jste si zvykli na ovladani asi to chvili trvalo nase mysl uz je zaslepena vlivem klavesnice a mysi a nedokaze si zvyknout na nic jineho protoze povazujeme mys a klavesnici za naprosty standard

  • SE P

    Zdravím já s uvedeným nesouhlasím osobně jsem si pořídil herní mobil SE Play a jsem velice spokojený mohu kombinovat ovládání přes display či ovladač hru Modern Combat hraji a nemám k tomu žádnou výhradu. Co se týče hraní her jednodušších třeba Fruit ninja tak si ho zahraji a nevidím v tom žádný problém,ale jak píše autor článku každý máme svůj subjektivní názor, myslím si že hry na mobil patřili a patřit budou ať to je to had čí nejlepší 3d střílečka na mobil.

  • onlavu

    plne se ztotoznuji s autorem clanku. koupil jsem si v promu na andromarketu nejake „mega“ velke 3D hry za 2 KC/ks a stejne je nehraju, trpi totiz zminovanymi problemy. kdyz si chci zahrat, tak jsou to nejake ty paradne zabavne a navykove oddychovky, kde se nejak postupuje po levelech nahoru.

  • Stepan

    rozhodne to smysl ma. Vsechno prochazi vyvojem a za par let se tento nedostatek vychyta, bez techto prvnich krucku by to ale nebylo mozne. On byl taky problem presedlat z 8bitu s joystickem na prvni PC s klavesnici a primitivni mysi, nemluve o grafice atp.