Týdeník Dotyk jde proti všem a zatím to vychází (Komentář)

0

Když před necelým rokem vznikl první český ryze tabletový magazín Dotyk, mnozí z nás mu příliš velké šance nedávali. Byl zdarma, čtení v prvních etapách nebylo zrovna komfortní a navíc měl vycházet zdarma, což nám všem automaticky evokovalo představu, v níž se přes všechnu tu inzerci ke kvalitnímu článku ani nedostaneme. Já osobně jsem si udělal na tento netradiční týdeník názor hned po prvním vydání, které trpělo hlavně technickými problémy různého druhu. Teď už vím, že to byla velká chyba. Za rok totiž celá idea nabrala na obrátkách a z de facto startupu se stal seriózní novodobý magazín, ve kterém najdeme spoustu kvalitního a zajímavého obsahu, který je navíc zdarma.

Týdeník Dotyk

Kvalita  magazínu se však potvrzuje i ve srovnání s evropskou konkurencí. V úterý se týdeníku dokonce podařilo získat prestižní evropskou cenu Best in Tablet Publishing a předčil tak konkurenci v podobě britského Times, Sunday Times nebo francouzského Le Journal du Dimanche. Ve čtvrtek pak Dotyk potvrdil i panování na tuzemské scéně a získal cenu Časopis roku v digitální kategorii.

Týdeník Dotyk

Po těžkých začátcích se tak celému konceptu tablet-only magazínu začíná dařit. Jen pro představu, každé týdenní vydání Dotyku si průměrně přečte na 11 tisíc čtenářů. Magazín totiž kombinuje všechny výhody tabletu a ty se Michalu Klímovi podařilo skloubit s kvalitním obsahem. Post šéfredaktora respektive šéfredaktorky zastává zkušená novinářka Eva Hanáková, která například v letech 2007-2011 zastávala stejný post v týdeníku Ekonom, jež spadá pod vydavatelství Economia podnikatele Zdeňka Bakaly. V Dotyku jste si také mohli přečíst články, ve kterých se objevují taková jména jako Ivan Klíma nebo Jiří Stránský. Významnou část článků však redakce přebírá i od zahraničních partnerů jako Newsweek, Foreign Policy nebo webu Slate.

Hanakova-Eva

Podle slov jednoho z porotců European Digital Media Awards 2014 jej český tabletový magazín nejvíce zaujal svým netradičním pojetím. Většina tabletových časopisů totiž stále z velké části vychází ze svých tištěných předloh a nevyužívá tak potenciálu tabletu s internetem a dotykovou obrazovkou. V tom je Dotyk jiný. Působí více multimediálně a také nezapomíná patřičně využívat dotykovou plochu.

WAN_All

Nejzajímavější je ale na magazínu jeho dostupnost. Dotyk je k dispozici úplně zdarma, což otevírá spoustu otázek. Někdo pochopitelně musí všechen obsah a tvorbu týdeníku zaplatit. V magazínu sice najdeme několik sekcí, které jsou určeny výhradně pro inzerenty. Ceny inzerce jsou ovšem zhruba třetinové ve srovnání s inzercemi u jiných tištěných týdeníků. Ivan Klíma sice již několikrát zopakoval, že vydávání pouze elektronické verze je značně finančně úspornější, než je tomu u tištěných médií. To je bezesporu pravda, stále si ale nemyslím, že je vydavatelství stojící za Dotykem zlatý důl. Odborníkem na financování médií ovšem nejsem.

Týdeník Dotyk

Od první verze ušel tablet-only magazín slušnou cestu. Je více multimediální, rozumí si s téměř všemi přístroji s Androidem a iOS a čtení už nepůsobí jako parodie na tištěnou a dospělou verzi časopisu. Jak je vidět, nejsem jediný, komu se tento koncept po téměř roce provozu zalíbil. Podle čísel od Tablet Media si každé číslo v průměru stáhne na 11 tisíc uživatelů. Srovnání například s Respektem (náklad cca. 50 tisíc kusů na jedno vydání) však naznačuje, že je celé odvětví digitálních médií stále na začátku. Pokud ovšem srovnáme digitální prodeje, má Dotyk i díky své dostupnosti zdarma jasně navrch (Respekt prodá průměrně 2 266 digitálních kopií každého čísla). Tvrzení, že tabletové magazíny jsou budoucnost, se tak pomalu začíná potvrzovat. Je však třeba jedním dechem dodat, že zrovna Dotyk je trochu atypický příklad. Nabízí totiž obsah na úrovni a je ke všemu zdarma. Samotné vydavatelství Tablet Media podle dostupných informací plánuje vstoupit i do světa měsíčníků a opět se bude jednat o tablet-only vydávání. Cena už ale s největší pravděpodobností nebude tak lákavá a příznivá.


logo-app
App Name
Tablet Media, a. s.
Free   
qrcode-app